|
|
עמוד:11
תשע"ח - 2018 נשים ומגדר במרחבים מזרח תיכוניים 11 6 בהקשר המגדרי אפשר המפנה המרחבי המרחבים הללו, ולהיאבק למען שינויים . למחקר הפמיניסטי להשתחרר מ"עריצות הזמן" ולבחון את מעמדן של נשים ואת ייצוגיהן לא רק מן ההיבטים של הנרטיב ההיסטורי והרצף ההיסטורי, אלא גם "לשאול שאלות על התנהלות הנשים במרחב, כיצד הן הופכות 'מרחב' ל'מקום', מה חלקן בייצור 'גיאוגרפיות אנושיות' וכיצד הן שותפות ב'כינון של חברה' בעודן נתונות 7 לפיקוח, ואולי גם לוקחות חלק בפיקוח, שמפעילים מבטים ששולטים במרחב" . התבוננות בדפוסי מאבקיהן של נשים במרחבי המזרח התיכון לאורך ההיסטוריה מלמדת כי בשל המגבלות שהושתו עליהן נשים פעלו במרחבים לימינליים, מרחבים פנימיים רכים ועגולים, שפרמו את הגבולות הנוקשים שבין הפרטי לציבורי — מרחבים שהפכו לזירות מאבק לשינוי מגדרי . לעיתים בחרו נשים לנהל את מאבקן — זה הסמוי כמו גם הגלוי — דווקא במרחבים לימינליים אלה ; ולא בכדי, שהרי נוכחותן במרחבים הציבוריים ה"אסורים" עלולה היתה להתפרש על ידי חוגים שמרניים, דתיים ופוליטיים כאחד, כחתירה תחת נורמות מוסריות מקובלות וכערעור עליהן — נורמות, שכל תכליתן היא לשמר את המבנים הפטריארכליים ובאמצעותם לצמצם את נראותן ואת נשמעותן של נשים במרחבים הציבוריים . במרחבים הפרטיים, לעומת זאת, מאבקים כגון אלה לא היו מהדהדים החוצה ולא היו מחוללים את השינוי לו ייחלו הנשים . אשר על כן, פעילות במרחבים לימינליים אפשרה להן להתארגן, לנסח סדר יום משלהן ולפעול לאורו . המרחבים הלימינליים המזרח תיכוניים גם הם מרחבים דינמיים, הלובשים ופושטים צורה בהתאם לנסיבות ההיסטוריות . כך, לדוגמה, בשלהי המאה התשע עשרה ואף בעשורים הראשונים של המאה העשרים, היו הסלונים הספרותיים למרחבים הלימינליים הנשיים הבולטים ביותר ברחבי האימפריה העות'מאנית . המחקר מתייחס לרוב לסלון הספרותי, שהתכנסויותיו התקיימו בטרקלין בתיהן הפרטיים של נשים, כמרחב אינטלקטואלי גברי, שבו נידונות סוגיות ברומו של עולם, על בסיס יצירות ספרותיות או פובליציסטיות פרי עטם של חברי חוג הסלון . התפקיד שייחסו החוקרים לבעלות הסלון, היה של מארחות שהנעימו לאורחים את זמנם ותו לא . ואולם, תפקיד בעלת הסלון לא הצטמצם לאירוח בלבד והמרחב הסלוני לא היה מרחב פרטי אלא מרחב לימינלי מובהק : אף שהדיונים התקיימו בד' אמות ביתה הפרטי של אשת הסלון, הרי בה בעת נוכחותו של הציבור האינטלקטואלי במרחב הפרטי הנשי הפכה אותו למרחב סף . זאת ועוד, בעלות הסלון היו אלה שניהלו את הדיונים, הן קבעו מי יהיה חבר מן המניין בחוג הסלון ומי יודר ממנו, כמו גם את סדר היום של המפגשים 6 Henry Lefebvre, Writings on Cities ( Eleonore Kofman and Elizabeth Lebas, trans . and eds . ) , Oxford 1996 . ראו גם Edward W . Soja, Thirdspace : Journeys to Los Angeles and Other Real - and - Imagined Places, Oxford 1996 ; David Harvey, Social Justice and the City, Malden Mass . 1996 ; Edward W . Soja, Postmodern Geographies : the Reassertion of Space in Critical Social Theory, London 2010 7 אורלי לובין, "המרחב והמבט," בתוך רוני הלפרן ( עורכת ) , היכן אני נמצאת ? פרספקטיבות מגדריות על מרחב, אבן יהודה ,2013 עמ' 30 - 31 . לדיון מקיף במפנה הלשוני ובפרט בהקשריו המגדריים ראו המאמר כולו עמ' 17 - 76 . דוגמה לדיון במרחב לימינלי בהקשר של תקופת היישוב, ראו תמי רזי, ילדי ההפקר : החצר האחורית של תל-אביב המנדטורית, תל אביב 2009 .
|
 האגודה הישראלית ללימודי המזרח התיכון והאסלאם - אילמ"א
|