|
|
עמוד:13
ספרים הרבה 13 לאלימות כיוון שאלימותה-שלה חוקית, זו המחנכת לסובלנות ולקבלת האחר כיוון שהיא תובעת לסבול את מרותה ואת שלטונה, זו הדוגלת בחמלה ובאהבת הזולת המצדיקות את אדישותה ואת אכזריותה, זו השופעת נתינה ונדיבות במשאבים ובעבודה שהיא גוזלת, זו הקשובה כל-כולה למוזיקליות של הנפש האנושית המחרישה את הזעקות שהיא מחוללת, זו המתענגת על יופיו של הטבע שאת משאביו היא מזהמת ומכלה, זו המעודדת רב-תרבותיות ופתיחות מגדרית ואתנית כיוון שהיא רואה בכל אחד צרכן פוטנציאלי . בתמצית, הספרות מנחילה נורמות מוסריות כדי למכור אמצעים ( את עצמה ) המונעים את מימושן . אל ספר צריך להתייחס כאל מכונה קטנה, אומר ז'יל דלז, ולשאול אם היא עובדת, איך היא עובדת, איך היא עובדת בשבילי ; אם היא לא עובדת, מנסים ספר אחר . אין צורך לפרש את הספר, אין צורך להסביר אותו, אין צורך להבין אותו . קריאת ספר כמוה כהתחברות למעגל חשמלי ( 8 1990, Deleuze ) : אנחנו מפעילים את הספר והספר מפעיל אותנו, וכששני הצדדים פועלים, מתרחשת התפעלות . לפנטזיה הטכנולוגית היפה הזאת יש גם צד אחר, שכן, כשהרבה מכונות קטנות פועלות, כשהרבה מכונות קטנות מחוברות להרבה מפעילים קטנים וכשההתפעלות אינה פוסקת, הספרות הופכת למפעל . ראוי אפוא להרחיב את התובנה הדלזיאנית ולשאול גם איך תעשיית הספרות עובדת, איך היא מוכרת לנו ספרים, איך היא מחברת אותנו למעגל החשמלי של הצריכה, איך היא גורמת לנו לקנות את הספר הבא . שאלות אלה כה פשוטות ונדושות עד שדומה שאין טעם להעלותן, ועדיין, בעינַי הן מלאות הסתרה, סתירה ומסתורין : מדוע אנשים קונים ספרים כשהם יכולים לשאול אותם כמעט בחינם בספרייה או להוריד ללא תשלום יצירות רבות וטובות באינטרנט ? מדוע אנשים קונים
|
אפיק
|