מבוא: בין שתי מפלצות

עמוד:12

יחיל צבן 12 2 הספרות מייצרת כאחריות חברתית, כפעילות מוסרית וכמימוש אישי . מערכות יחסים חברתיות המבוססות על החפצה, רכישה ובעלות . אמנותה מושתתת על הסטה והצנעה של הסדר החברתי והכלכלי הדורסני המייצר אותה, על התעלמות מן המערך הכלכלי המניע את אצבעות הסופרים על המקלדת, על עיוורון-מרצון לעוולות המאפשרות את התרחשותה ועל צרות אופקים קנאית המדקלמת ללא הפוגה את מעלותיה, את חשיבותה ואת מפעלותיה . בסיפור שהספרות מספרת על עצמה היא לעולם אינה ממלאת את תפקיד הנבל . היא תמיד גיבורה, תמיד צודקת . הספר ספרים הרבה מציג את תעשיית הספרות, ובכללה את תעשיית הספרות הישראלית, כמנגנון משוכלל של דיכוי פוליטי, תרבותי וחברתי — מנגנון המדכא את הסופרים, את הקוראים ואת החוקרים, המחנך אותם לשתף עמו פעולה, להסכין עמו, לקבל על עצמם להפעילו, להפוך בתורם למדכאים . מטרת הדיכוי היא פשוטה : חלוקה לא שוויונית של משאבים, או, ליתר דיוק — ניצול כלכלי . 3 — הספרות היא המפיצה המרכזית של ערכי הבורגנות הקפיטליסטית זו הקוראת לשוויון, להומניות ולערבות הדדית אך בפועל מקדשת פערים חברתיים, אי-שוויון כלכלי והבדלים מעמדיים, זו המתנגדת 2 "ברוב המקרים, מובן מאליו שהתוכן מסתיר מאיתנו את הפונקציה האמיתית של המדיום", כותב ז'אן בודריאר . "הוא מציג את עצמו כמסר, אבל המסר האמיתי ( שהשיח המוצהר מתייחס אליו רק כהערת שוליים ) הוא השינוי התבניתי העמוק ( של קנה המידה, הצורה, ההביטוס ) שנוצר ביחסי האנוש" ( 123 1999, Baudrillard ) . 3 טעות חמורה היא להניח, כותב פרנאן ברודל, שהקפיטליזם הוא אך ורק שיטה כלכלית, כשלמעשה הוא גם סדר חברתי ( 623 1984, Braudel ) . פרנקו מורטי מראה שעד ראשית המאה העשרים היה ברור במחקר כי הבורגנות הקפיטליסטית או הקפיטליזם הבורגני הם צדדיו הסוציולוגיים והכלכליים של אותו מטבע ( 1 2013, Moretti ) .

אפיק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר