מבוא: בין שתי מפלצות

עמוד:11

ספרים הרבה 11 מחמוצים, מבצל, מביצים, מפפריקה, מחרדל ( וזו רק רשימה חלקית ) , הוא המפלצת של תעשיית המזון . מפלצת בממדים מיתולוגיים . שמה יצא למרחוק, סניפיה בולעים משפחות ובני נוער ועל מזבח תיאבונה מקריבים אזרחים את ממונם ואת זמנם . מפלצת החדה לקורבנותיה חידות . כאשר הספרות פוגשת את מפלצת ההמבורגר, וספר זה יזמן לה פגישות תכופות כאלה, היא מתאבנת . היא מתאבנת מפני שהיא מבינה שהזוועה שהיא מתבוננת בה היא בבואתה . היא רואה שהיא עצמה צורה חריגה העשויה עצים כרותים וכתותים, דבָקים, אריזות, עטיפות, מדפים, משפטים, העתקים, העתקות, עריכות, עימודים, פיגמנטים, פרסומות, מחירים, תמונות ( וזו רק רשימה חלקית ) שנלקטו מכל עבר . מול מפלצת ההמבורגר, הסיפור מִתאבן ומתגלה כמוצר, הספרות מתאבנת ומתגלה כתעשייה והספרותיות מתאבנת ומתגלה כצורת הסחורה של השפה . העמדת ההמבורגר לצד הספר נועדה לחלל את יראת השמים הספרותית, האפופה היררכיות, זיקות בדויות ומסורות מקודשות, ולחבר את הספרות מחדש למקורותיה : לתהליכי ההפקה הלשוניים והחומריים, לאינטרסים הכלכליים ולתכליות המעמדיות . כל אלה קודמים לכל כתיבה . ההמבורגר מאיר באור הניאון הבוהק של הנדסת המזון, שהיא גם הנדסת אנוש משוכללת, את המכניזציה האפלה של המנגנון הספרותי, שמטרתו לייצר צרכנים המצייתים למנגנון המייצר אותם כצרכנים . חזון ההמבורגר של הספרות הוא צריכת הצריכה . הצריכה היא אידיאל, והדרך להשגתו היא צריכה : "אם תצרכו, אין זו אגדה" . מטרת העלילות, הדמויות והמשלבים הלשוניים היא להצדיק את המחיר, לנרמל את המכירה, לא רק של הספר היחיד אלא גם של הספרות כולה, ולהציג את רכישת הספרים ואת הרכישה בכללותה כחובה אזרחית ורוחנית,

אפיק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר