|
|
עמוד:13
הקול האורפיאי 13 ב 5 הופיעו, כפי שלימדה הכותרת, שלוש או ארבע דמויות ב"נני ושנינו" שונות . הופיעה "נני", שאינה אלא "אני" בהגייה ילדותית ; הופיעה ה"אני" הדוברת, זו המנסחת את דבריה בפנייה אל נמען וזו המדווחת על עצמה ללא פנייה כזאת ; הופיעו ה"אתה" או ה"את", המרומזים במילה "שנינו" שבכותרת . פיצול רדיקלי זה של ה"אני" כשהוא לעצמו מלמד, עוד קודם שמתברר התוכן המיוחד של כל אחד מחלקי ה"אני", על נקודת המוצא הפסיכו-דינמית שממנה יצאה אגי משעול המשוררת לדרכה, נקודת מוצא של פרגמנטציה פסיכית מסוכנת . ה"אניים" השונים מציגים מצב שבו שלבים שונים של צמיחת האישיות כאילו קיימים זה לצד זה קיום אוטונומי לא היררכי, והחלקים השונים של הזהות כאילו עדיין לא התאחו . מצב זה, המשתקף בנזילות המבע של אגי משעול בשלב מוקדם זה של שירתה, בהיעדר ארטיקולציה ריתמית ותחבירית, ובדלות המשקל של צירוף המילים או של המילה הבודדת, הוא מצב פָּרוז ומסוכן מבחינה פואטית ופסיכית כאחת . גם אם נקבל את הערכתו של עדי צמח, שאותם שירים ב"נני ושנינו" שמופיעים בהם "ציורים סוריאליסטיים" ומסתמנת בהם "מציאות אחרת, בעלת חוקיות עצמאית, בעלת מראה וצבע וקול משלה", הם המרשימים בשירי הקובץ, לא נוכל שלא לגלות דווקא בשירים אלה את הסדקים המאיימים על המִבנה השירי שאותו מנסה המשוררת להקים . שכן המציאות ה"אחרת", ה"מִצְרָנית" שבה מדובר, זורעת "אור עוועים" לא רק על המציאות היומיומית "שלנו", כדברי המבקר, אלא גם על המציאות הפיוטית של ה"אניים" האחרים שאגי משעול מגייסת לשם ביצורה של מערכת נפשית רופפת . הדוברת של "נני ושנינו" מנסה כמיטב יכולתה להתגבר על הפערים בין חלקי האישיות הנפרדים של ה"אני" — בעיקר באמצעות 5 נני ושנינו , הוצאת עקד, תל אביב 1972 . רק חמישה משירי נני ושנינו נכללו ב מבחר וחדשים , עמ' 9 - 12 .
|
אפיק
|