|
|
עמוד:14
14 דב שוורץ 20 החיוניות הייתה מעוגנת בתנועה ובדינמיות, וכן גם רוע מזג גרם הלב כמו שנודע" . בנוכחות של "רוח החיים" בתהליכים הפיסיולוגיים . לרקע הרפואי הזה מצטרפת התפיסה המדעית הפילוסופית הרווחת בעת העתיקה ובימי הביניים והמייחסת לדרגות הקיום השונות ממד נפשי . הצומח, החי והאדם חולקים ממדים שונים בנפשות שלהם, וככל שאנו עולים בדרגות החיים כך נוסף לדרגה ממד נפשי חדש . החי כולל את הנפש הצומחת ( רבייה ועיכול ) , האדם כולל את נפש החי ( תנועה, רגשות, רצון ) אך הוא ניחן בשכל שאיננו קיים בדרגות שמתחתיו . תפיסה פן-פסיכית כזו מציגה את היקום כרווי תהליכים נפשיים, וכישות כזו שהממדים החומריים אינם ממצה אותה . בעולם הדתי השמרני שלטה התפיסה הפן-פסיכית בכיפה . אף על פי שהוגים כמו הראי"ה היו מודעים להתפתחות המדעית המסחררת במאות ה- 19 וה- 20 הם המשיכו להשתמש באופן תדיר במינוחים העתיק והביניימי, מפני שהמקורות המקודשים עליהם אימצו טרמינולוגיות כאלה . קבלה : כוחות מקבילים כבר הראה יהונתן גארב באריכות, שמונחי הכוח יצרו מסורת בת מאות שנים של שיח 21 ואכן הראי"ה גיבש את הטרמינולוגיה הוויטליסטית שלו על יסוד שיח זה קבלי ער . כשם שעיצב על פיו את תפיסת עולמו המיסטית . הראי"ה ניחן בשכנוע פנימי עמוק שהתהליכים המתרחשים בעולם הטבע, ובמיוחד הפעילות של כוח החיים, מכסים על תהליכים מקבילים וסודיים המתרחשים ברום עולם האלוהות . באותה מידה הוא חש בנוח לתאר תהליכים אלה המתגשמים בתדיר בסביבה כוחנית בהתאם לאותן המסורות הקבליות . לא פלא שהשיח הקבלי עיצב במידה רבה את הכתיבה שלו . המונח "כוח חיים" מבטא כבר בקבלה הקדומה את השפע הנאצל באופן תמידי מהספירות האלוהיות זו לזו ומהספירות לעולם הארצי . בתפיסה הנאופלטונית של ירידת השפע נזקפת התופעה פעמים רבות לגודש הנמצא בדרגות העליונות, ומתוך גודש כזה נוצר דחף להשפיע לדרגות התחתונות ולהפרותן . אציג דוגמאות אחדות . ר' יוסף ג'יקטילה, למשל, כתב בשער המוקדש לספירת יסוד בספרו "שערי אורה" כדלהלן : 20 . פרקי משה [ ברפואה ] בתרגומו של ר' נתן המאתי, מהדורת ז' מונטנר, ירושלים תשכ"א, עמ' 62 . וראו י"י פרויס, הרפואה במקרא ובתלמוד, תרגם א' וירצבורגר, ירושלים תשע"ג, עמ' 155 - 156 . 21 . י' גארב, הופעותיו של הכוח במיסטיקה היהודית מספרות חז"ל עד קבלת צפת, ירושלים תשס"ה .
|

|