|
|
עמוד:8
8 ברק בר-זוהר הרלוונטיים והחשובים ביותר אשר מתארים נאמנה את נימתו וסגנונו של הסיקור העיתונאי . בכוונה תחילה, ומתוך שאיפה להציג שיח ציבורי רב-ממדי ותמונת מציאות רחבת היקף, נבחרו עיתון פרטי-מסחרי "איכותי" ( הארץ ) , עיתונים מפלגתיים ( דבר, המשקיף, חרות, קול העם ) , עיתון דתי-לאומי ( הצופה ) ועיתונים פופולריים שפעלו לפני 11 קום המדינה ( דואר היום ) ולאחר מכן ( מעריב ) . כמושאי מחקר נבחרו שני רבנים מהעדה האשכנזית ( אברהם יצחק הכהן קוק ויצחק אייזיק הלוי הרצוג ) ושני רבנים מהעדה הספרדית ( יעקב מאיר ובן-ציון מאיר חי עוזיאל ) . הבחירה ברבני שתי העדות סיפקה בסיס השוואתי באחת הסוגיות הטעונות והשורשיות ביותר בחברה הישראלית מאז ועד היום . בנוסף, מסגרת הזמן הנעה בין 1935 לבין 1959 ובחינה של שמונה עיתונים במקביל סיפקו פרספקטיבה ארוכת טווח, לינארית והשוואתית בבחינת האג'נדה, ההיקף, הנימה וסגנון הסיקור . תקופת עדהשם הרב תאריך כהונה עיתונים פטירה גיליונות נחקרים סך נחקרים הכול אברהם יצחק הכהן 1921 . 2 . 24 אשכנזי קוק – 1935 . 9 . 1 1935 . 9 . 1 ג' באלול הארץ, דואר התרצ"ה 1935 . 9 . 2 – היום, דבר 21 1935 . 9 . 9 יעקב 1921 . 2 . 24 ספרדי מאיר – 1939 . 5 . 26 1939 . 5 . 26 ט' בסיוון התרצ"ט הארץ, דבר, המשקיף, 1939 . 5 . 27 – הצופה 28 1939 . 6 . 2 שנכנסות, דוחקים את הסיקור אל שולי החדשות ומחוץ להן . לקריאה נוספת בנושא המרחק מיום המוות ראו ברק בר-זוהר, מוות, זיכרון ומיתוס : סיקור מות מדינאים ואנשי רוח בעיתונות העברית 1904 - 1995 , עבודת דוקטור, אוניברסיטת חיפה, 2019 , עמ' 58 , 151 ; Tony Walter, “Communication Media and the Dead from the Stone Age to Facebook”, Mortality , 20, pp . 215 - 232 , ) 2015 ( 3 . 11 . לקריאה נוספת בנושא סגנונות הכתיבה, העריכה, הניהול וההוצאה לאור של העיתונים העבריים והישראליים ראו בר-זוהר, מוות, זיכרון ומיתוס, עמ' 75 , 290 ; חביב כנען, "העיתונות העברית בארץ ישראל בימי השלטון הבריטי", בתוך דן כספי ויחיאל לימור ( עורכים ) , אמצעי תקשורת המונים בישראל : מקראה, האוניברסיטה הפתוחה, 1998 , עמ' 139 - 164 ; מרדכי נאור, רבותי, העיתונות : פרקים בתולדות התקשורת הכתובה בארץ, תל אביב 2004 ; הנ"ל, ראשית דבר : 25 השנה הראשונות של העיתון הנפוץ והמשפיע ביותר ביישוב היהודי ובמדינת ישראל הצעירה, תל אביב 2015 ; אורן סופר, תקשורת המונים בישראל, רעננה 2011 .
|

|