|
|
עמוד:11
וגורמים פוליטיים שבחשו בקדרה ? ראיתי את נמרוד אשל מתראיין בטלביזיה, והוא אמר משהו שהשתמע ממנו שהם לא היו כל כך תמימים . אולי היו ידיים שבחשו בקדרה . זה לא אומר, שאותן ידיים הולידו את שביתת הימאים ויכלו להוליך אותה . ואולי מי שהיו מנהיגי הימאים m אינם בטוחים עד היום שהם ייצגו את הצד הנכון, משום . שהם חוו ניסיונות בחישה כאלה, ומשום שלא היה להם ברור עד תום מה הם מייצגים במאבק הזה, להוציא את האינטרס המצומצם, המוגדר : אנחנו רוצים ארגון ארצי . אבל, באיזו מידה זה כרוך בתפיסת עולם אחרת ? הם לא היו שקולים לבןגוריון ולאנשים שלו . לכן העדפתי לקרוא לדברים "תהייה וחיפוש אחרי קריטריון", ואני חושב שהגיעה השעה להסיר את הלוט ולחשוף לעולם את תפיסת העולם הממלכתית הזאת, שבה אנחנו מתגדרים . אני מנסה לומר : היא לא הייתה ממלכתית בכלל . כל הפרשה הזו שביתת הימאים בוודאי וגם פרשת פירוק הפלמ''ח לא הייתה קורה כלל במערכת נורמלית של מדינת ישראל של שנות התשעים . זה לא היה הופך לנושא והיה מתפוגג מאליו . כלומר, אין כל ספק שהפלמ"ח לא היה נשאר . אבל עניין כמו פרשת הימאים, כמו שטיפלו בו בשנות החמישים, קל מאוד ונוח וגם לא בלתי נכון לומר, שזה היה חלק מתחלואי הילדות של מדינת ישראל . מה אפשר לדרוש משנים ראשונות ? גם לו הייתה אז תפיסה ממלכתית נקיה, מהסוג "מדינה וכללי המשחק שלה", ייתכן שאירוע כמו שביתת הימאים, על דרך ניסוי וטעייה, היה קורה . הפרשה הייתה מתרחשת, אבל לא הייתה לובשת את הממדים שלבשה, אלמלא בןגוריון, כמנהיג הדור; אבל גם המערכת שנאבק איתה, האופוזיציה שעמדה מאחורי הפלמ"ח ומאחורי הימאים, הכול היו שותפים לתפיסת עולם, שהביטוי הכי בוטה שאני יכול לנקוט בו לגביה, גם אם אסוג ממנו קצת תפיסהטוטליטארית; תפיסה של חברה אינטגראלית . והיא ההפך מממלכתיות . מה טיבה של ממלכתיות ? ממלכתיות קשורה במדינה, בשלטון מדיני . מדינה זה כלי, וכלי נקי . הכלי אינו שוטר של אף אחד, איננו ממונה על תהליכים פנימיים, חברתיים . הוא יכול רק לסייע, להעמיד אמצעים לרשותה; ואזי, מושג המדינה ומוסדות המדינה מופרדים מהכול . זה אומר גם הפרדת המדינה מהלאום, ואם הלאום הוא יישות אתנית ולא יישות אזרחית זה הפרדת המדינה מכל ארגון שהוא . רק לאפשר מסגרת של רבקיום, ומבחינה חיצונית מובטח הביטחון, גם ביטחון פנימי, סדר, רווחה, חלוקת משאבים . אבל, גם אם נתלבט בין מדינה פחות או יותר מתערבת בתחום החיים הפרטיים, לא לזה אני מתכוון כשאני מדבר על המשחק הנקי של המדינה . אני יכול לתאר לעצמי מדינה מעורבת מאוד בכל תחומי החיים, פשוט מפני שמזמינים אותה להתערב, כי היא מייצגת עוצמות ומערכות חוק, ועדיין יש לתרגם ללשון עניינית מה מותר ומה אסור על פי כללי המשחק . התפיסה של בןגוריון, והמקיפים אותו, וגם של האופוזיציה שבתוך תנועת העבודה, הייתה הוליסטית, טוטאלית אם לא טוטאליטארית, אינטגראלית . רק במסגרת כזאת אפשר לתאר את הטיפול באירוע כמו שביתת הימאים, בו בלי כחל וסרק היה בןגוריון מוכן להפעיל משטרה ולהכניס צבא, והיה מוכן לגייס את הימאים לצבא . זה לא היה חריג אז, בזמנו . כבר היו טיפולים מהסוג הזה . המחיצות הרוסות מראש . מדוע ? משום 11
|

|