ד"ר אבי בן בסט: המדיניות לקליטת העולים בתעסוקה

עמוד:14

להעריך, שיכולת זו תלויה במידה מכרעת בהתפתחויות המקרו­כלכליות : קצב הצמיחה של התוצר העסקי, הרכב השימושים ) השקעות מול צריכה ( ויציבות המחירים . יש לציין, כי אם התכנית תבוצע כלשונה, צפויה צמיחה מהירה יחסית : כ­ 5 . 7 אחוזים לשנה בתוצר המקומי וכ­ 9 אחוזים לשנה בתוצר העסקי . לפיכך יגדל החוב החיצוני ביחס לתוצר במידה מתונה יחסית ­ מכ­ 39 אחוזים ב­ 1989 לכ­ 50 אחוזים ב­ 1995 . רמה זו עדיין נמוכה במידה ניכרת מגיוס ההון המצטבר אליו הגיע המשק ב­ ,1985 על אף שבמחצית הראשונה של שנות ה­ 80 המשק כמעט לא צמח והאינפלציה הייתה עצומה . הרכב השימושים הצפוי עתיר השקעות ) זו גם הסיבה העיקרית לתוספת החוב החיצוני ( , גורם המשפר את יכולת הפרעון של המשק בעתיד . יש להניח שנכונות הבנקאות העולמית להעמיד אשראי למשק תלויה גם במידת המעורבות של הממשלה בפעילות במשק . באווירה השוררת כיום בעולם המערבי, יהייה קל יותר לגייס הון מחוץ לארץ במשק שבו גדל תפקידו של השוק החופשי בפתרון בעיות כלכליות . חשובות מאוד גם ההתפתחויות במשק בשלבים הראשונים של התכנית ­ ככל שהקליטה הכלכלית תיראה מוצלחת יותר, כך תגדל ההערכה שהמשק מסוגל לפרוע את חובותיו ולכן היא תאפשר למשק להמשיך ולגייס את המקורות הנדרשים להמשך התהליך . ניתן לסכם ולאמר, כי אם תבוצע התכנית הכלכלית המוצעת כאן, המשק יעלה על תוואי המשפר גם את יכולתו ללוות מחוץ לארץ סכומים נכבדים . יחד עם זאת, יש לציין כי על רקע התנאים הגיאו­פוליטיים, נדרש גם סיוע במענקים ובערבויות ממשלת ארצות הברית ומיהדות העולם, על מנת להפוך אפשרות זאת לוודאית . הגידול הרב בהוצאות הישירות של הממשלה לקליטה, הפחתת המיסוי על הסקטור העסקי, והצורך להגביל את ממדי הגירעון בתקציב, מחייבים הכבדת הנטל על משקי הבית . הכבדה זו צריכה לבוא לביטוי הן בצד ההוצאה הציבורית והן במיסוי הכולל על הצריכה הפרטית וההכנסות מהון, תוך ניצול מהלכים אלה לצמצום עיוותים . בצד ההוצאה הציבורית מתבקשים שלושה שינויים : א . סל הקליטה שהוענק לעולים עד כה תואם את יכולתו של המשק לקלוט עלייה בהיקף מצומצם יחסית . הגידול הרב בהיקף העלייה מחייב צמצום הסל . ב . אותם דברים אמורים באשר לגודלן של הדירות לעולים, קרי : הסיוע הממשלתי לרכישת דירה צריך להתבסס על דירה קטנה בהרבה מהמקובל עד כה . ג . יש לצמצם במידה מסוימת את השירותים הציבוריים לנפש לאוכלוסייה הוותיקה . מימון התכנית מחייב גם הגדלת נטל המס על משקי הבית . כאמור, התרחבות הפעילות של הסקטור העסקי תביא בהדרגה לגידול ניכר בסך המסים הנגבים, אך אין בכך די כדי לממן את כל תוספת ההוצאות נטו . השינויים במערכת המיסוי צריכים להיגזר מיעד הגירעון המותר, מתוספת ההוצאות נטו, וממטרה להמריץ את פעילותו של הסקטור העסקי . העלאת שיעור המס הממוצע אינה רצויה בתקופה זו, משום ששיעורי המס גבוהים מאוד ממילא בהשוואה לעולם . אך נדרש שינוי בהרכב המסים ­ הפחתת המסים הישירים על גורמי הייצור ובמיוחד על העסקת עובדים, מצד אחד, והגברת נטל המס על הצריכה הפרטית וביטול פטורים ממס, מצד שני . בדרך זו תתומרץ הפעילות הכלכלית ויצומצמו הפליות המעוותות את הקצאת המקורות במשק . ההקצאה המחודשת של המסים מגבירה אמנם את הנטל 14

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר