|
|
עמוד:13
יגדלו מאוד הביקושים ואילו תרומתם של העולים לתוצר תגדל רק בשלב מאוחר יותר . 1 משמעות הדבר, כי בשנים הראשונות הגירעון בתקציב יהיה גדול יחסית, אך עם השלמת ההוצאות החדפעמיות והגידול במסים, כתוצאה מעליית הפעילות במשק, יפחת הגירעון בהדרגה . כן יש לזכור שתהליך קליטת העלייה החל בשלב בו המשק מצוי באבטלה, ולכן חלק מהגירעון התקציבי הוא תוצאה של השפל הכלכלי עצמו ולא פרי של מדיניות יזומה . על אף הירידה ההדרגתית הצפויה בגירעון התקציבי, יש לקבוע לו תקרה שתמנע ערעור היציבות המקרוכלכלית . על בסיס עקרונות אלה בנינו הצעת תקציב ל 5 שנים . על פי התכנית, הגירעון המקומי של הסקטור הציבורי ) ללא מתן אשראי ( יסתכם בכ 5 . 5 אחוזי תוצר בשנים 1991 1992 . אחר כך הגירעון יפתח בהדרגה עד לאיזון בתקציב המקומי ב 599ו . יש לציין, כי הממשלה אישרה עד כה תקציב רק לשנת ,1990 וגם הוא טרם עודכן להיקף העלייה הצפוייה השנה . על מנת ליצור מקומות תעסוקה בהיקף שצויין, יידרש גידול ניכר בהשקעות בתשתית ובענפי המשק : כ 34 אחוזים בממוצע לשנה בשנים 1991 עד 1993 . קיימים שני מקורות אפשריים למימון ההשקעות החיסכון הלאומי וייבוא הון מחוץ לארץ . לא רצוי ואף לא ניתן לממן את כל תוספת ההשקעות הדרושה על ידי ייבוא הון מחוץ לארץ . מצד שני, קיימת מגבלה גם על הגידול הפוטנציאלי בחיסכון הלאומי . ולכן, מימון ההשקעות צריך להתחשב בשתי המגבלות הללו . תנאים לגיוס מקןרות בחוץ לארץ החיסכון הפרטי צפוי לגדול בשיעור העולה על הגידול בחיסכון השלילי של הממשלה, כך שהחיסכון הלאומי בכללותו יגדל . אולם החיסכון הפרטי אינו יכול לגדול במידה שתספיק לממן את מלוא המחסור במקורות להשקעה, משום שבדרך כלל קיימות תגובות מפצות בין החיסכון הפרטי לבין החיסכון הציבורי ככל שהחיסכון הציבורי גדול יותר . הפרטים מעריכים, כי לא יהיה צורך להטיל עליהם מסים נוספים בעתיד ולכן הם חוסכים פחות . כלומר, מוגבלת היכולת להרחיב נטו את המימון המקומי של ההשקעות על ידי הגדלת נטל המס על הפרטים ולפיכך המשק יזדקק בהכרח גם למקורות ניכרים מחוץ לארץ . במלים אחרות : יש לצפות, כי קצב הגידול של הייבוא בשנים הראשונות יהיה מהיר יותר מזה של הייצוא והמשק יזדקק לאשראי ניכר מחוץ לארץ על מנת לממן את הגירעון בחשבון השוטף : כ 20 מיליארד דולר במחירי 1990 ב 5 השנים הקרובות . יש לציין כי קיימת איודאות רבה ביחס ליכולתו של המשק לגייס מחוץ לארץ את המקורות הדרושים, הן בשל התנאים השוררים בשווקים הביןלאומיים והן בשל איודאויות לגבי ההתפתחויות הכלכליות והביטחוניות בישראל . הנכונות של מערכת הבנקאות העולמית להעמיד לרשות המשק את המקורות הנדרשים במטבע חוץ אינה בלתי מוגבלת והיא תלויה בהערכתה את יכולת הפרעון של המשק . מקובל על הגידול בעודך הניקוש של העולים בשלבים הראשונים לקליטתם, והצטמצמותו בהמשך עד לכדי עודך היצע בשלבי הקליטה האחרונים . עמד לראשונה מאיר מרחב : 'כמה תוצאות כלכליות של התחדשות העליה בקנה מידה גדולי, סקר בנק ישראל, ,17 אוגוסט 1962 . חישוב מהלך עודך הביקוש של העלייה הנוכחית לאורך זמן הוצג גם בחוברת של מחלקת המחקר בבנק ישראל : המדיניות הכלכלית בתקופת עלייה, מאי 1990 . 13
|

|