|
|
עמוד:7
העתיק ) זאת אומרת : הסוציאליזם האוטופי ( ולא הזכיר כמדומני אף יהודי אחד, ולא מפני שהיה אנטישמי . מחשבה אוטופית כשלעצמה אינה נחלתנו הבלעדית . גם לא רעיון אחדות חמיו האנושי . אם אחפש ביטוי ראשון לרעיון אחדות המין העולם כולו בפוליס אחת אני מוצא אותו לא אצל נביאי ישראל אלא האנושי י דווקא בהגותה של הסטואה ממן העתיק . הם הגו את רעיון "סולומיה , היינו השוויון של כל בני אדם כולם . הם ראו את העולם כולו בקוסמוס מדינה אחת . ובכו לא החשיבה האוטופיסטית כשלעצמה נוצרה ביהדות . לעומת זאת, התבנית המיוחדת הזו של כת או מעמד של קבוצה אינטלקטואלית, שחבריה יודעים על עצמם שהם נמצאים בשלהי ההיסטוריה, והם ורק הם היודעים לפרש את כוחותיה ואת מגמותיה, ומתוך פרשנותם הם גם, או רק הם, מסוגלים לפעול בהיסטוריה מתוך מודעות כל אלה רעיונות שמוצאם לא בנביאי ישראל אלא ביהדות שלהי הבית השני . משם עברו אל הנצרות ומשם אל ההשכלה האירופית ואל המאה ה ,19 ומצאו את דרכם אל מארקס . האינטלקטואל וההנהגה, זה היה גם רעיון מדריך ומרכזי מאוד של התנועה הציונית . לא רק מפני שהרבה מאבותיה ומיסדיה היו בהגדרה זו או אחרת אינטלקטואלים, אפילו כאלה שהתנכרו לרוח, כמו מכס נורדו', שכזכור לכם רצה לא אוניברסיטה עברית אלא דווקא "יהדות של שרירים" muskoloeses ,Judentum כפי שאמר; אבל אין ספק שבציונות, בראשיתה, וביחוד בפלגים השמאליים הייתה תודעה מאוד מובהקת של אוונגרד . הציונות עצמה ראתה את עצמה כאוונגרד אינטלקטואלי . כביכול, רק לידע הייתה התשובה לבעיית היהודים . הם, ורק הם, ידעו את הפתרון למה שקראו במאה ה 19 "בעיית היהודים" . פה הבנתיסוד . ואת התחושה הזאת, של היותם אוונגרד, איבדו האינטלקטואלים במדינת ישראל אישם בשנות ה 30 או בשנות ה ,70 אולי בד בבד עם רפיון המתח האוטופי של מדינת ישראל . אלו הן בערך שלוש התשובות לשאלה, איך ומדוע התערער מעמדם של האינטלקטואלים : התשובה הנורמלית, התשובה הרביזיוניסטית והתשובה הגנטית . ווו
|

|