1. רקע היסטורי: מקומו של ר׳ דוד הכוכבי

עמוד:14

משנת ר׳ דוד הכוכבי 14 5 הבנוי מי״ב חלקים העוסקים בכל תחומי ההלכה, ספרו המונומנטלי, ״ספר הבתים״, 6 אבד ברובו, אם כי לא בפעם אחת, ולא השאיר חותם על חכמי ההלכה לאורך הדורות . לעומת ״ספר הבתים״, ספרו ״מגדל דוד״, הכולל את ״ספר אמונה״ ואת ״ספר מצוה״, נמצא בשלמותו בכתב יד מוסקבה-גינצבורג 34 ( נעתק במאה ה- 16 ) , ויצא במהדורת הרב משה הרשלר . אולם בידינו כתב יד נוסף הכולל רק את ״ספר אמונה״, כתב יד פרמא ,3541 והוא כתב יד קדום יותר ( נעתק במאה ה- 14 ) , ולדעת פנחס רוט ייתכן 7 כל הציטוטים שיובאו להלן מ״ספר אמונה״ שאף נכתב על ידי ר׳ דוד עצמו או בן דורו . מוגהים על פי נוסח כתב יד פרמא, וההפניות אליו מופיעות בעימוד מספרים, לעומת עימוד אותיות שבמהדורת הדפוס . ההבדלים בין כתבי היד מתבטאים למשל בדוגמאות הבאות, שחלקן מהותיות וחלקן סגנוניות : בעמ׳ יג בדפוס, ציטוט דברי רמב״ם משובש לגמרי וחסר, עד שיוצא מהם היפך כוונתו, בעוד שבכתב היד הציטוט מדויק . בדפוס מופיע : ״דברים שחקקתי לך ואין לך רשות ל ערער עליהם, ולא יאמין המון החכמים שיש להם עִלה״ ( ההדגשה שלי, וכן כל ההדגשות להלן ) ; לעומת זאת בכתב היד, דף 41א - ב ( להלן יציין מספור זה את המספור בכתב היד ) , מופיע : ״ל הרהר עליהם והשטן מקטרג עליהם . . . אבל יאמין 5 פרסום ראשוני של קטע קצרצר מספר הבתים פרסם נויבאואר, מסמכים . חבצלת, שרידים, מתאר את השתלשלות הכתב . ראו עוד רוט, חכמי פרובנס המאוחרים, עמ׳ 144 - 145 . ספריו של ר׳ דוד הכוכבי שנדפסו במהדורות דפוס הם : ספר הבתים על רמב״ם, בית מנוחה ובית הקדש, מהדורת הרב מ״י הכהן בלוי, ניו יורק תשל״ט ; ספר הבתים על רמב״ם, בית תפילה ובית מנוחה, מהדורת הרב מ״י הכהן בלוי, ניו יורק תשמ״ד . את הספרים בית התפילה, שערי קריאת שמע ושערי בית הכנסת פרסם הרב בלוי עוד קודם לכן, בשנת תשל״ה, בסוף ספר החידושים של ר׳ אברהם מן ההר על מסכת סוכה . כן נדפסו ספר הבתים, בית תפילה, מהדורת הרב מ׳ הרשלר, ובית הקודש, מהדורת הרב מ״ל הלוי קנצלבוגן, ירושלים תשמ״ג ; ספר הבתים, בית תפילה שער ק״ש, מהדורת הרב ש״מ יונגרמן, זכרון יעקב תש״ס ; שער קריאת שמע, א - ו, מהדורת הרב ש״מ יונגרמן, זכרון יעקב תשס״ח ; שער תפילה וברכת כהנים, מהדורת הרב ש״מ יונגרמן, זכרון יעקב תשס״ז - תשע״א . להלן, כאשר אציין את ספר הבתים בלא ציון המהדורה, הכוונה היא למהדורת הרשלר . 6 על השתלשלות החלקים האבודים ראו בהקדמתו של בלוי, ר׳ דוד, ספר הבתים, בית מנוחה ובית הקדש, עמ׳ ו - ז ; אמונה ( הרשלר ) , עמ׳ 4 . לרשימת כתבי היד של ספר הבתים ראו הרשלר, שם, עמ׳ 48 - 49 ; רוט, חכמי פרובנס המאוחרים, עמ׳ 14 - 143 . המהדירים בספרים הבתים ( בלוי, תשל״ט ) , עמ׳ יג, ואמונה ( הרשלר ) , עמ׳ 43 - ,48 מציינים למספר ראשונים שהזכירו את ר׳ דוד . לשאלות מדוע ספרו של ר׳ דוד לא התפשט בקרב הציבור ומדוע לא התפשטו ספרים נוספים מאותה התקופה שנכתבו בפרובנס בכלל ראו בדברי הרשלר, שם, עמ׳ 43 ; הלברטל, בין תורה, עמ׳ ,17 17 . הלברטל מציין תופעה מעניינת נוספת, שבה חכמי פרובנס מרבים לצטט את חכמי ספרד, ואילו חכמי ספרד ציינו רק את חכמי פרובנס הראשונים ( למשל הראב״ד ור׳ זרחיה הלוי, בעל המאור ) . לטענתו, שם, עמ׳ 0 - , ההתנגדות לעצמאות התרבותית שלקחו לעצמם חכמי פרובנס, כמו בתחומי הפרשנות, המנהג והיחס לפילוסופיה, הביאה עמה גם התנגדות לספרי הלכה שנכתבו בפרובנס ולא רק לספרי הפרשנות שנכתבו שם . 7 עוד על כתבי היד ראו רוט, חכמי פרובנס המאוחרים, עמ׳ 143 - 147 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר