|
|
עמוד:10
10 יוחנן בן יעקב ספר פולני ובנוסף ימשיך בלימודי קודש . האווירה הפולנית הפחידה אותו אך הוא שמח על ההזדמנות להכיר את העולם הגדול, ובית הספר שימש עבורו פתח אליו . יצחק המשיך לקיים אורח חיים דתי למרות לעגם של חבריו לכיתה, וחלם להיות "מתמיד" 12 שאת שיריו קרא בשקיקה . רוזנברג לא נמשך לחברת הילדיםכמו שתיאר ביאליק, אלא לבית המדרש, ובו בילה את זמנו הפנוי ואהב להקשיב לניגון המתוק והלבבי שבקע משם . יותר מכול התעניין בשיעורי הדת, בזכות המורה שאיחד את התורה עם 13 ובכתבי הוגים וסופרים יהודים . המדע . יצחק הִרבה לקרוא בעיתון יהודי, מאָמענט, הוא הגדיר עצמו באותה עת תלמיד חלש שהתחזק בלימודיו בכיתה האחרונה ונחשב עילוי במתמטיקה . בכל רגע פנוי פנה לתנ"ך, שהקסים אותו . חרף תשוקתו האדירה להימצא בחיק הטבע ולהיפתח לעולם הרחב נאלץ לוותר על הטיולים עם בני כיתתו במסגרת בית הספר עקב העלות הגבוהה . הוא לא רצה להטיל הוצאה זו על הוריו . ברוב השבתות נאלץ יצחק ללכת לבית הספר . באחת השבתות יצא אחר הצהריים עם חברים ליער, והזמן חלף בנעימים . בשעה חמש נפרד מהם כדי ללמוד עם סבא, כהרגלו . חבריו לעגו לו, ולא הבינו כיצד נער מוותר על חברתן של נערות למען שיעור תורה עם סבא . ימי נעורים הייתי רומנטיקן ללא תקנה [ . . . ] לא היה גבול לשמחתי כאשר נזדמן לי לראות מחוץ לעיר את שקיעתה הנפלאה של השמש [ . . . ] בשובנו בימי הקיץ מהיער הייתי עוצר את קבוצתי ונותן ביטוי להתקסמותי מיפי הטבע במיוחד לעת שקיעת החמה . הרגשתי כי התקשרותי ואהבתי לטבע נובעים מהשקפתי כי האמת, שגורשה מן העולם על ידי השקר, נמצאת בוודאות אי-שם ברקיע התכול והתמים ; במקום שאין בני אדם או בין הפרחים שבשדה והעצים שביער שאת שפתם המלאה סודות טרם הכירו בני האדם . בשבתות הקיץ ביער בשעה שציפור מרננת את רינותיה חפצתי לבקש שתכניסני למשפחתה כי חיי היו מאוסים רבות מהן במוסדות חינוך פולניים ונחשפו לתרבות ולהשכלה הכללית, והדבר השפיע עליהן כאימהות . לעומת זאת רוב הבנים למדו במוסדות חינוך דתיים שמרניים . ראו דב אברון, חינוך במאבקו : לדמותו של החינוך היהודי הדתי-לאומי בפולין בין שתי מלחמות העולם, ירושלים תשמ"ח, עמ' 184 - 189 ; בן יעקב, "שאלת הבחורה", השומר הדתי בפולין, עמ' 74 - 86 . 12 . ח"נ ביאליק, "המתמיד", כל שירי חיים נחמן ביאליק, תל אביב תשי"א, עמ' שכד - שמו . החלק העיקרי של הפואמה פורסם בכתב העת השלח בשנת 1898 . 13 . נתן כהן, "עיתונות יהודית יומית", בתוך ישראל ברטל וישראל גוטמן ( עורכים ) , קיום ושבר : יהודי פולין לדורותיהם, כרך שני, ירושלים 2001 , עמ' 301 - 326 ; יהודה גוטהלף ( עורך ) , עיתונות יהודית שהיתה, תל אביב תשל"ג, עמ' 89 - 125 .
|

|