|
|
עמוד:9
9 יצחק רוזנברג : דמותו של צעיר ציוני דתי בפולין בין שתי מלחמות העולם ובשואה ואחריו נולדו שאול, שיינדל-יפה ורגינה-רבקה . יצחק ציין את הדאגה הרבה של הוריו, שנסכו בו רצון לחיים ולשמחה גם כשחווּ מצוקה כלכלית . יחסם אליו היה חם ואוהב בלי קשר למצבם הקשה . האחים מנחם, יצחק ושאול היו חברים פעילים בשומר הדתי . מנחם עלה ארצה במסגרת התנועה אחרי הכשרה בקבוצת גאולה ובקיבוץ עובדיה 9 אחיו הצעיר שאול עלה ארצה אף הוא במסגרת התנועה אחרי מסע תלאות בסְלָבְקוֹב . דרך וילנה, ששם היה חבר בהכשרה תנועתית ( להלן ליד ציון הערה 78 ) . שני האחים הגשימו את חזון השומר הדתי : הם הצטרפו לקבוצת אברהם, שהקימה בניסן תש"ג ( אפריל 1943 ) את הקיבוץ הדתי כפר עציון . דודם יוסף רוזנברג היה יו"ר תנועת הצה"ר ( ברית הציונים הרביזיוניסטים ) בעיר . 10 בבית הסבאאחיו הצעיר של הדוד, ישראל, ובתו בריינדל היו פעילים בחלוץ המרכזי . התנהלו ויכוחים פוליטיים סוערים . סבא נטע ביצחק אמונה בקב"ה, ובשבתות למד עם נכדו הסקרן פרקי אבות . בגיל ארבע נכנס יצחק לחדר, מוקדם מהמקובל, וסמוך לכניסת אחיו הבכור כדי לזכות בהנחה עבור שני האחים . בחדר ספג חוויות קשות . שיטת הלימוד לא הייתה משובבת נפש, ובין התלמידים נמצאו נערים מושחתים, התעללות מינית בין הילדים ועוד . החדר שלמד בו היה מוסד חינוכי עלוב ומדכא . הוא שמע קול פנימי שקרא לו לעזוב את החדר הזה, וכך היה . משם עבר לבית ספר של המזרחי שבו למדו לימודי קודש לצד לימודי חול . יצחק העיד על עצמו שהיה תלמיד שקדן ונהנה מהלימודים אף כי לא הצטיין . בזיכרונו נחרתה חוויה קשה : הוא הציץ במחברת של חברו בשעת מבחן וספג מהמורה מטר מכות סרגל מייסרות על אצבעותיו ועל כתפו לנוכח כל חבריו לכיתה . אלה נזעקו ושקלו להכריז על שביתה . הוריו התערבו, והמורה המכה נענש . בל"ג בעומר יצאו התלמידים ליער מצוידים בקשת וחץ . בט"ו בשבט שמעו בשקיקה סיפורי ארץ ישראל ואכלו מפירות הארץ . בן תשע החל ללמוד בבית ספר עממי פולני . קדמה לצעד זה מחלוקת בין אביו 11 לבסוף התפשרו : יצחק ילמד בביתוסבו, שהסתייגו, ובין אימו ואחיותיה, שתמכו . מזגלמביה . באוגוסט 1943 נרצחו רבים מיהודי העיר, והאחרים נשלחו למחנה הרצח אושוויץ- בירקנאו . ב- 20 בינואר 1945 שוחררה זוויירצ'ה על ידי הצבא האדום . 9 . על הקיבוצים השומריים בפולין ראו בן יעקב, "קיבוצי העלייה השומריים", השומר הדתי בפולין ( לעיל הערה 3 ) , עמ' 406 - 437 ; בן יעקב, התחיות, עמ' 124 - 167 . על קיבוץ עובדיה ראו הנ"ל, "בכל מאודם : קיבוץ עובדיה בסלבקוב", סגולה : מגזין ישראלי להיסטוריה, 121 ( יולי 2020 ) , עמ' 48 - 61 ; נילי בן ארי וי' בן יעקב, "ממלכת כהנים וגוי קדוש", עמודים, אייר - סיוון תשנ"ט, עמ' 39 - 46 . 10 . רוזנברג, ספר חיי, עמ' 2 . במשפחות רבות התפצלו הבנים והבנות בין כמה תנועות נוער וארגונים פוליטיים ( ראו להלן הערה 24 ) . 11 . פער עמדות בין אבות שמרניים לאימהות שגילו פתיחות לעולם הרחב רווח בציבור הדתי בפולין בין שתי מלחמות העולם . המזרחי הזניח את חינוך הבנות, ועקב חוק חינוך חובה למדו
|

|