|
|
עמוד:6
חינוך ותיקות, מסתגל לשינויים הללו . במקרה זה מדובר באופן שבו משתנה ( אם משתנה ) תפיסת הסמכות ההורית במשפחה הערבית . המחקר שלפנינו בוחן תפיסת המושג “סמכות הורית“ בקרב בני נוער בחברה הערבית במדינת ישראל כיום, ומשווה אותו עם תפיסת הוריהם . זאת, כדי לעמוד על השינויים בסגנון ההורות בחברה הערבית המקומית במהלך השנים כתוצאה מהתמורות שחלו בחברה הישראלית המודרנית ובחברה הערבית המוסלמית הרחבה יותר . ממצאי המחקר מלמדים כי המעבר לחברה פוסט-מודרנית שינה את אורח חיי המשפחה הערבית והשפיע על דפוסי ההורות באינטראקציה שבין ההורה וילדו ; עתה יש הכרה מצד ההורים בהתערערות השליטה ההורית ובשינויים ביחסי הורה-ילד בתוך המשפחה . ההורים מוצאים עצמם מתמודדים עם תחומים חדשים שמאפיינים את השינויים המתחוללים בחברה הערבית בישראל בשנים האחרונות, ואשר להם השפעה רבה גם על סגנונות ההורות הרלוונטיים לימינו . בדרך כלל, אמהוֹת בחברה הערבית מעורבות יותר בחיי ילדיהן מאשר אבות . הן זמינות יותר ומבלות איתם זמן רב יותר . במשפחות שבהן שני ההורים עובדים, לאמהות יש בדרך כלל יותר הזדמנויות לזמן איכות עם ילדיהן . גם מערכת היחסים של מתבגרים ומתבגרות עם אמהות היא אינטנסיבית יותר מאשר עם אבות . אתגר חשוב שהורים בחברה הערבית בישראל מתמודדים איתו הוא טשטוש הגבולות בין הורים וילדיהם כתוצאה מההתפתחות הטכנולוגית המואצת . בעקבות זאת, ההורים מנסים להחזיר לידיהם את הסמכות ההורית . לשמור על ילדיהם קרובים אליהם רגשית ופיזית, אבל גם להעביר להם מסר כי הם עדיין בעלי הסמכות והשליטה וכי הם אלה המחליטים בעניין ניהול הבית . בתוך כך ההורים נאלצים לאמץ סגנון הורות דינמי, אשר נע בין סגנון הורות סמכותי ובין סגנון הורות מתירני קל, כדי לשמור על תקשורת טובה עם ילדיהם מצד אחד ועל סמכות מקובלת בקרב בניהם מצד שני . במסגרת מחקר זה התברר כי יש הסכמה כללית בקרב רוב ההורים, חילונים או דתיים, מודרנים או שמרנים, על החיוניות בהקפדה על סמכותם ההורית ועל היכולת לקבוע כללים וערכים עבור הילדים ועבור המשפחה כולה . בני כל הדתות ( מוסלמים, נוצרים ודרוזים ) הציגו את חינוך הילדים, המוטל על ההורים, כמצווה שהיא בגדר חובה . כולם, בלא הבדל, מלמדים על חובת כיבוד הורים, על הסמכות המוקנית להם ועל הבנת מעמדם של ההורה ושל הילד בתא המשפחתי . בעבר היה החינוך מוטל בלעדית על ההורים . במהלך השנים ועם הקִדמה נעשו הילדים שותפים בקבלת האחריות על התנהגותם . ממצאי המחקר קושרים בין סגנונות ההורות בחברה הערבית בישראל ובין משלח היד, רמת ההשכלה ואזור המגורים . הם מצביעים על כך שמתרחש שינוי בסגנון ההורות בחברה הערבית, אף שהוא מתקדם בקצב איטי, ויוצא אל הפועל בעיקר דרך אב המשפחה, תפקידו
|

|