|
|
עמוד:14
14 א ה ב ה , מ ו ו ת ו ז ע ם התבוננות קשובה בחוויות שלנו ובניסיון המצטבר של המין האנושי תראה שמתינות והימנעות משחיתות נוטות לייצר חיים כואבים פחות . אם בני האדם אומללים, הרי זה משום שהתשוקות בוערות בהם ומענות אותם — למשל הרדיפה הבלתי-פוסקת אחר כסף, כוח וכבוד . המחשבה שביטול הרעב והצמא וסיפוק הצרכים הגופניים די בהם כדי להגיע לשלווה עילאית, מנומקת בטענה שהמצב המאוזן הזה פותח את ההכרה לרגש הגלובלי, הכול-חושי של הקיום עצמו . רק אם נצליח לבטל את חוסר הסיפוק שלנו, המקבע אותנו במרדף תמידי אחר אובייקט מסוים, נוכל להשתחרר ולהכיר 9 בעונג הקיום שלנו ; עונג יציב ומאוזן שבו הנפש שקטה וחפה מטרדות . הדרך הבטוחה ביותר אל אושר השלווה העילאית, אותה ataraxia , היא באמצעות הלימוד הקבוע והנמשך של הפילוסופיה . לימוד זה מחנך אותנו למידות הטובות ולמידה מספקת של עצמאות, משחרר אותנו מתלות בגורמים ובתנאים שאינם נתונים בשליטתנו, והופך את האושר שלנו חסין מפני תהפוכות הגורל . ב . כדי להבין את הפרשנות הפואטית של לוקרטיוס לפילוסופיה של אפיקורוס, עלינו להכיר את היסודות הרעיוניים שלה ואת אופני הפעולה העולים 10 נסקור אפוא תחילה שני פרקים בספרה של נוסבאום : בפרק האחד מהם . נידונים היסודות הרעיוניים של הפילוסופיה הריפויית כפי שהתגבשה בקרב האסכולות הפילוסופיות ההלניסטיות המובילות ; בפרק השני נבחנים אופני הפעולה של השיטה האפיקוראית לאור הדמיית תהליך החניכה של תלמידה בקהילת הגן האפיקוראי . הפילוסופים המשתייכים לשלוש האסכולות 9 אפיקורוס מחלק את התשוקות לשלושה סוגים : תשוקות טבעיות והכרחיות, תשוקות טבעיות לא-הכרחיות ותשוקות לא-טבעיות לא-הכרחיות . התשוקות הטבעיות וההכרחיות מחולקות גם הן בחלוקה פנימית : תשוקות שמכוונות אל האושר ( בחירה בטוב ) , תשוקות שמטרתן לסלק כאבים ומצוקות ( הימנעות מהמזיק ) ותשוקות שמקיימות את החיים עצמם ( אכילה, שתייה וכו' ) . 10 חלק זה של פתח הדברים הוא סקירה נרחבת של שני פרקים בספרה של נוסבאום : Therapeutic Arguments ( עמ' 13 - 47 ) ו- Epicurean Surgery ( עמ' 102 - 139 ) .
|

|