פתח דבר

עמוד:13

פ ת ח דב ר 13 האלים ביקום ובחיים האנושיים בהכרח מבטל את המחשבה שהם משפיעים במשהו על התנהלות העולם ועל גורל בני האדם . מכאן שבני האדם אינם צריכים לפחד מן האלים . הם גם אינם צריכים לפחד מן המוות : הידיעה שבמותנו יתפרקו גופנו ונפשנו בחזרה אל האטומים שמהם הם מורכבים, אמור להיות בה די כדי לסלק את הפחד שלנו מהמוות שכן אותו 'עצמי' החרד מפני המוות וממה שיבוא אחריו, חדל במותנו מלהתקיים : המוות אינו ולא-כלום בעבורנו . כי מה שכבר התפרק אינו חש, ומה שאינו חש, אינו ולא-כלום בעבורנו ( אמרות היסוד 2 ) . אולם אל לנו להסיק שמדובר בתפיסת עולם מטריאליסטית קרה : כל עוד הגוף 8 תורת ההכרהחש, החושים הם האמצעי שדרכו אנחנו מכירים את העולם . האפיקוראית מבוססת על רשמי החושים, ודי בהם — לצד הסברות שגיבשנו על סמך ההתנסויות הפרטיות שלנו ועל סמך הידע שצבר האדם לאורך ההיסטוריה — כדי לכוון אותנו לשיפוטים נכונים ולבחירות הגיוניות, והם שיובילו אותנו אל התכלית, כלומר אל העונג האמיתי של היעדר כאב וצער . אם לא תקפיד בכל עת לבדוק כל פעולה ופעולה ביחס לתכלית של הטבע, אלא תסטה — אם בבחירתך או בהימנעותך — לתכלית אחרת, לא יהיו מעשיך תואמים את מילותך ( אמרות היסוד 25 ) . 8 לפי אפיקורוס כל הגופים ביקום פולטים זרמים של חלקיקים, ואותם אנו קולטים בחושינו . אומנם רשמי החושים תמיד אמיתיים, אולם אין בהכרח קשר ישיר בינם לאובייקט שבמציאות . הדוגמה המפורסמת היא המקל שעומד במים, הנראה בעין המתבונן כאילו הוא שבור . אפיקורוס יטען שהתרשמות העין נכונה שכן היא משקפת את זרמי החלקיקים הנפלטים מהאובייקט . אולם ההתרשמות הזאת אין בה די כדי לחייב התאמה בינה לבין המקל שכן יכולות להיות הפרעות בזרימה הרציפה של החלקיקים מהמקל אל העין — במקרה הזה המים . לשם כך אנו זקוקים לסברות שכנגדן נבחן את רשמי החושים, והן בהכרח מבוססות על השכל — שבעצמו נסמך על נתוני החושים — ועל הניסיון המצטבר . שלושת התבחינים שאפיקורוס מעמיד לשיפוט הסברה שלנו בנוגע לטיב האובייקט — רשמי החושים, התחושות והתפיסות הישירות של השכל — יתבטלו אם הם סותרים את הסברה . אולם עם זאת המטרה שלנו בחקר הטבע לא צריכה תמיד להיות גילוי של סברה נכונה אחת ויחידה לתופעות הנבחנות . אשר לרוב הדברים — למעשה כל דבר ביקום למעט דבר קיום האלים — אנו יכולים להיות מרוצים אם גילינו כמה הסברים אפשריים, ואיננו צריכים להתעקש לבטל כמה מהם לטובת אחרים אם אין בידינו סיבה מבוססת לעשות זאת .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר