פתח דבר

עמוד:12

12 א ה ב ה , מ ו ו ת ו ז ע ם כבר בעת העתיקה נהגו האפיקוראים לראות בתורת אפיקורוס מערכת אחת שלה שני חלקים : החלק הראשון מכיל את הפיזיקה ואת אמרות היסוד, ועניינו ההתהוות, ההתפרקות וטבע היקום ; החלק השני הוא האתיקה, ועניינו בחירות נכונות ושגויות, המידות הטובות והמוות . שני חלקי התורה תלויים זה בזה . לא רק שהאחד אינו מתקיים ללא האחר, אלא שהמטרה האחת והיחידה של חקר הטבע היא לגלות את מציאות העולם וללמד את בני האדם למצות את העונג, המסתכם במחיקת הסבל הגופני והנפשי . חקר הטבע מבטל את ההסברים הלא-רציונליים, המזינים את הפחדים והחרדות : אין בשום אופן דרך להשתחרר מן הפחד הקשור לעניינים החשובים ביותר למי שלא רכש ידיעה מושלמת בטבעו של היקום כולו, אלא ממשיך לחשוד שמא יש דבר-מה בסיפורים המופיעים במיתוסים . לפיכך, לא נשיג הנאות 7 מושלמות ללא חקר הטבע ( אמרות היסוד 12 ) . הפיזיקה של אפיקורוס מולידה את ההכרה שהחיים האנושיים הם מקריים, חד-פעמיים, זמניים ושבריריים . הכרה זו נובעת מתורת האטומיזם שלו, ועל פיה היקום — וכל דבר שנמצא בו — נוצר מהתנגשות והתחברות אקראיות של אטומים הנעים בתוך חלל ריק ואין-סופי . האטומים, שאינם ניתנים לחלוקה וצורתם אינה משתנה, נופלים במהירות שווה ובקו ישר בחלל הריק ; סטיות מזעריות בתנועה גורמות להתלכדות, והיא שיוצרת את הגופים כולם — בכללם את נפש האדם . אותה תנועה היא גם שמפרקת את הגופים האלה בחזרה אל האטומים המרכיבים אותם . הרחש התמידי מוליד ומכלה אין-ספור עולמות, והיקום שלנו הוא רק אחד מהם . הקיום הנצחי של העולם, הקולח בתנועה בלתי-פוסקת של היוולדות וכיליון, מייתר את תפקיד האלים כבוראי עולם . ואכן, בתפיסה של אפיקורוס לאלים אין שום קשר לבריאת העולם, שכלפיו וכלפי היצורים והדברים שקיימים בו הם מפגינים אדישות גמורה . שלא כמו הגופים בני החלוף שקיימים ביקום שלנו, האלים שלמים הן מבחינת הקיום הנצחי שלהם — הם אינם מתהווים ומתפרקים — הן מבחינת העונג שלהם שכן הכאב הגופני והצער הנפשי אינם מנת חלקם . חוסר העניין של 7 הציטוטים של 'אמרות היסוד' הם כולם מתוך אמרות היסוד : על האושר וההנאות האמיתיות, תרגם מיוונית והוסיף פתח דברים וביאורים יוסף צ' ליברזון, בנימינה : נהר, 2011 .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר