מבוא

עמוד:14

14 שמע ישראל • אורן יהי – שלום הקימה מדינה על יסוד "שוויון מדיני גמור" – לכלל אזרחיה . זה ההפך מקולוניאליזם . ניתן לומר כי אדוניה המרכזיים של מדינת ישראל, ושל החילוניות, הזרם הגדול ביותר בעם היהודי בימינו, באים לידי ביטוי במניפסט היהודי החשוב ביותר של המאה העשרים : ההכרזה על עצמאותה של מדינת היהודים . מעבר למשמעותה המדינית – משקפת המגילה סט של הנחות על אודות היהדות כתרבות, על קורותיהם של היהודים כעם המחדש דרכו, על ריבונות המחשבה ודבקותנו בערכי ה"חירות", ה"שוויון", ה"צדק" וה"שלום", הקשורים כל כך זה בזה, וכמובן ההנחה כי כל אלו הם יסוד לרוח משותפת ולסולידריות יהודית בעת החדשה שבה אנו חיים . יסודות אלה של יהדות חילונית הומניסטית בולטים ותוססים במשפט הישראלי, בהגות ובאקדמיה העברית, וכן בתרבות הליברלית לגווניה של יהודי ארצות הברית . המלחמה שהחלה באוקטובר 2023 עם מתקפת חמאס על יישובי עוטף עזה רק חידדה את המתח הביטחוני, ואת הטלטלה המדינית והצורך הפנים-חברתי לקדם הכרעות גדולות, אשר ביסודן שאלות זהות עמוקות . עתידה של ישראל תלוי בשאלות הזהות שלנו . לא פחות . הספר שלפניכם מבקש לדון בשלוש שאלות מרכזיות, הקשורות זו בזו : מהי היהדות כתרבות ? האם ניתן להכיר אותה, את גבולותיה, וגם . 1 להתמצא בה ? כיצד צמחה המחשבה היהודית-חילונית, ומה הם מרכיביה ? . 2 האם התרבות היהודית-חילונית מקיימת מרכיבים רוחניים ? מה טיבם ? . 3 העיון בשאלות אלו מוגש כאן בסגנון נגיש, בלתי אקדמי, משום שייעודו הוא לעורר ולעודד שיח חברתי של שוחרי דעת וטוב . הספר נפתח בשלושה פרקי מושגים : פרק א מספק סקירה ממעוף הציפור על תמורות בתרבות ישראל . היהדות מתבררת כתרבות חיה ותוססת, מושפעת ומשפיעה, עשירה

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר