|
|
עמוד:7
פתח דבר | 7 1 אותו מבנה ובעולם החינוך בפרט חותרת לחילוץ של הכול מכבלי הפטריארכיה, חברתי דכאני שכובל גם חלק ניכר מהגברים ומצמצם את יכולותיהם . מאגר הממצאים והידע שעליו אני מתבססת נאסף משנת ,2013 השנה שבה התחלתי ללמד במסגרת התוכנית ללימודי מגדר בתואר שני קורס סדנאי בשם "מנהיגות מנקודת מבט פמיניסטית" . פיתחתי ולימדתי את הקורס במשך תשע שנים בהנאה רבה . חלק ניכר מהתובנות שליקטתי עלו במהלכו . במסגרת מחקרים שונים לאורך השנים ולקראת ספר זה ערכתי ראיונות וקבוצות מיקוד עם נשות ואנשי חינוך ונערות בנושא כוח ומנהיגות . כמו כן ניהלתי יומני שדה שליוו סדנאות שהנחיתי בתחום . כל אלה התלכדו לגוף ידע בעל היקף נרחב למדי . ממצאים אלה, המגובים בציטוטים מתוך תיאורי מקרה ותובנות נלוות, משולבים לאורך פרקי הספר . 1 המונח "פטריארכיה" מתקשר לשלטון שבו לגבר המבוגר והחזק במשפחה, בשבט, בקהילה, בארגון, בחברה יש עדיפות, כוח ויכולת להיות הסמכות הפוסקת . בהיותו הפטריארך הוא קובע ערכים, נורמות וחלוקות המקבלות תוקף של אמיתות, ואף מעניק לעצמו את הסמכות להיות הפוסק . על בסיס עיקרון זה נוצר והתבסס במרוצת השנים מבנה חברתי הממיין, מקטלג וקובע היררכיות . זהו מבנה שעל פי רוב מתעדף גברים, סוג מסוים של גבריות או סוג מסוים של כוח ( 2005 Johnson, ) .
|

|