פתח דבר

עמוד:6

6 | מרחיבות את השורות : נערות, נשים ומנהיגוּת בעיתות משבר והזדמנויות לקבע את חלוקת יחסי הכוח המגדרית בשם האמונה, המסורת ולפעמים גם בשם הביטחון . טענה זו תקפה אף יותר בהינתן שהמחאה שקדמה למלחמה ניסתה בין השאר למנוע תהליכים פוליטיים-חברתיים, שמטרתם בין היתר היא לדחוק נשים מהזירה הציבורית לכיוון סדר חברתי שמרני . מבט בוחן על העשור האחרון מצביע על כך שלמרות ההתקדמות והשאיפה לשוויון נותרנו נערות ונשים, צעירות ומבוגרות מאחור . מתברר שלא תמיד יש לנו היכולת להשפיע על מציאות חיינו ועל מידת החופש האישי לבחור מתוך טווח אפשרויות כפי שהיינו רוצות, וחלק מאיתנו אף מתקשות לשמור על ביטחון גופן, על שלמות נפשן ועל עתידן . מתוך הבנה זו ראוי שנשאל בקול רם איך הגענו למצב שבו אנו - נשים בכלל ומחנכות ואימהות חזקות ונחושות בפרט, בעלות הישגים וניסיון חיים - עדיין מוצאות את עצמנו נלחמות על דברים שהאמנו שהם כבר ברורים מאליהם בחברה מתוקנת, חברה שנוטה או שואפת להיות שוויונית ; ואיך כוחן של חלק מהילדות והנערות החזקות שאנו פוגשות באופן אישי או מקצועי, נוטה לא פעם להיחלש . כדי לנסות לענות על שאלה זו יתמקד ספר זה בקידום שיח אחר ואקטואלי . מדובר בשיח חברתי בכלל ומגדרי בפרט שמזמין לעמוד על טיבו של שינוי הכולל תודעה, שפה והתנהלות חברתית באופן המאפשר בין היתר לקדם את היכולת ואת האמונה של ילדות, נערות ונשים ליטול לעצמן את הזכאות לבטא מנהיגות . לשם כך יש לדון מחדש במושג "מנהיגות", לתת לו פשר אחר, כך שנוכל לקדם חלופה מנהיגותית המתבססת על תפיסת כוח שונה, ובה קל יותר לנערות ולנשים צעירות לתפוס מקום . ספר מקצועי זה מיועד לכל מי שמגלה עניין במנהיגותיות כזו, דוגמת הורים, יועצים ומדריכים בתנועות נוער, בתי ספר, מגמות למנהיגות . הספר מבקש לצייד בידע מבוסס פעולה בעלת רוח גבית לשינוי ; פעולה המעודדת ומקדמת תהליכים חינוכיים חברתיים ותומכת בהם בכל מסגרת שיש בה הזמנה והזדמנות לדיאלוג, או אפשרות להוות דמות מודל מודעת ; פעולה המזמינה נערות, נשים צעירות ונשים בכלל לצמצם תהליכי פקפוק עצמי ולחוות תחושת זכאות מנהיגותית . הרחבת מושג ה״מנהיגות״ שאליה הספר שואף נועדה להכיל עוד אופנים ועוד ביטויים של מעשים מנהיגותיים . חשוב להדגיש שגם נערים, גברים צעירים ומבוגרים עשויים למצוא עניין בספר זה, שכן גישה פמיניסטית בכלל

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר