שער חמישי: שנות הארבעים והחמישים והלאה: הוצאות ספרים מפלגתיות-אידיאולוגיות - הוצאות הספרים של תנועות הפועלים ("עם עובד", "הקיבוץ המאוחד" ו"ספרית פועלים") ותפקידן בהתגבשות התרבות הישראלית

עמוד:336

מו"לים כמתווכי תרבותמוטי נייגר, 336 ובתוך כך לראות מה נבחר – שהן רואות בין ההגות הסוציאליסטית לספרות היפה למד מה בין הצהרת הכוונות לבין מימושן בפועל . לפרסום ומה נדחה . כך נ ) נכתב : 3491בהקדמה לספר במהדורתו השנייה ( ספרו של ברסלבסקי : "הידעת את הארץ", כרך א', לא בלבד שהיה הספר הראשון אשר הופיע בהוצאתנו ושעמו נוסד מפעל זה של הקיבוץ נפוץהמאוחד, אלא הוא גם הראשון שאזל לגמרי ממחסננו, ואף שכבר כן ראינו צורך - בטפסים מרובים, לא חדלו מלבקש אחריו תמיד . על לחזור ולהוציאו לאור [ . . . ] אם הערכנו תמיד את ידיעת הארץ כאחד המכשירים החיוניים בתהליך התערותנו במולדת, הרי עתה, בעתות יה הואיהמלחמה, הובלט שוב וביתר שאת כי מכשיר זה של השלום והבנ וב בטיפוח הכוח העברי המגן . לנו גם אמצעי חש מכאן מתבררת מגמתה של הוצאת הקיבוץ המאוחד בראשית דרכה : להיות מכשיר ולדת" ) חינוכי לטיפוח אידיאליזם ציוני, לאומי ( לצורך ה"התערות במ סיפור תולדותיה של "עם עובד" עמדנו על הזיקהוסוציאליסטי כמובן . בסוף דיאולוגיה של תנועת העבודה . דורמןהמורכבת בין שני איברים אלה של האי הוסיף וניסח את ה"אני מאמין שלו" וכתב טקסט, שעשוי להיחשב כמניפסט ) : 34הרשמי של ההוצאה, כשלוש שנים אחרי הקמתה ( "מבפנים", נובמבר המו"לות ההסתדרותית בהקף גדול היא צעירה מאוד לימים . הוצאות גים לספר העברי ולקוראספרים של יחידים או חבורות פרטים היו דוא העברי . מוזר הדבר, אך עובדה היא כי תנועת הפועלים הארצישראלית שאין אולי כמותה לעצמאות היצירה המעמדית, הוציאה עד לפני זמן קצר את הספר מתחום דאגתה, פעילותה ואחריותה הישירה . חוץ מכמה ידי - לנסיונות להוציא ספרים בהוצאות הסתדרותיות ופועליות שנעשו ע "אחדות העבודה" ו"דבר" . וממילא גם הוזנחה בהרבה ההשכלה הסוציאליסטית ( כי מי ידאג לה, אם הפועל עצמו מזניחה ? ) .

נייגר, מוטי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר