שער רביעי: שנות השלושים והלאה: מו"לות אקדמית-מוסדית, מו"לות מצנטית והדורות הראשונים בשושלות המו"לים של משפחות שוקן וזמורה

עמוד:156

מו"לים כמתווכי תרבותמוטי נייגר, 156 עזב את עיר הולדתו ועבר לשמש 41בןשיצאו כחוברות זולות בכריכה רכה . בעיר בשם סמוצ'ין אבל הוא המשיך לקרוא ולהתפתח במקבילכשוליה בחנות לעיר גנזן והחל לעבוד אצלר ב, ע 71כשהגיע לגיל,5981 - בלשגרת חייו . סיטונאי בדים . בעיר זו, על מסילת הרכבת לברלין, חווה את החיים בעיר בה שירוו את צמאונו . מתנהלים חיי תרבות ובה ספריות , התפתח כאדם בעל חושי 1898 – 5981בעיר גנזן, בשניםבה שההבתקופת רלין וגם כאןמשם עבר לגור בבמסחר חדים לא פחות משהתפתח כאוטודידקט . , וגם כאן את רוב משוכרות הוציא על רכישתמצא עבודה בחנות של סיטונאי בדים שוקן אומנם ניצל את הנגישות לספרים זולים, לבתי הקפה עם העיתונים,ספרים . , כדי להרחיב השכלתו אך לא הצליחבמחירים נמוכיםוכרטיסי התיאטרון מעמד בתוכה, מפני שזן התייחסהלהשתלב בחברה, למרות שליהודי גרמניה היה . ם שהגיעו מן המזרח, אוסטיודןבזלזול ליהודי גיל עשרים קרא את ספרו שלהקשר לטקסטים ציוניים יצויין כי כבר בב תאודור הרצל, "מדינת היהודים", וכן טקסטים של מקס נורדאו ודו"חות חלומו של"למרות שחשב ש . 1897 - מהקונגרס הציוני הראשון, שהתקיים בבזל ב ראה ) , הוא 51 : 6002הרצל על רפובליקה יהודית במדבר הוא בדיחה" ( דוד, בציונות שאיפה לרנסנס רוחני של יהודי גרמניה, בין השאר, ושיבה למקורות התרבות היהודית, אך לא לדת היהודית . הוא דגל בפתיחות כלפי המסורת של מנית המתבוללת ( לאור,יהודי מזרח אירופה ובדחייה מוחלטת את היהדות הגר 4 ) . 91 / 7 / 19 בספרות יהודית ובטקסטים על,שוקן הרחיב את קריאתו בהיסטוריה הציונות . במהלך השנים התאמץ ללמוד עברית ולשם כך קרא ספרי היסטוריה, פוריו שליקריאת "סמשוקן הושפע גםשפה וספרות בעברית, בעזרת מורה פרטי . מאמרו של דן לאור שהתפרסם בעיתונות היומית שופך אור על מגמותיו של ש"ז 4 א' . 9עמ'הארץ, ) . "בחנותו של מר שוקן" . ,19 יולי 1991שוקן : לאור, ד . (

נייגר, מוטי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר