|
|
עמוד:504
מוטי נייגר, מו"לים כמתווכי תרבות 504 שירותי הדפוס 4 מכירתה לקונצרן "כלל ישראל", בניהולו של אהרן דברת . והמו"לות עברו אפוא לידי הבנקים והחברות ששלטו ב"כלל" . זה היה השלב הראשון בהפיכתה של "כתר" להוצאה מסחרית לכל דבר ועניין . מנכ"ל דאז, יצחק רישין, היה כפוף לדירקטוריון בראשות אהרן דברת . ביןה חברי הדירקטוריון, שמונו בידי "כלל", היה שר החוץ לשעבר, אבא אבן . הללו הובילו שינויים מבניים עסקיים וביניהם פיתוח הדפוס והרחבתו . כך נקבע, למשל, השנים, ולפיו ההוצאהעלה החברה לאורךשלפיו פ,עקרון הפרדת מרכזי הרווח נקלעה "כתר" 70 - אך בסוף שנות הלאור ובית הדפוס הן יחידות רווח נפרדות . למשבר כלכלי חדש . אליאב כהן, שמונה להיות מנכ"ל החברה, ראה את הפתרון בחדירת ההוצאה אל שוק הספרים בישראל . מועצת המנהלים בראשות מאיר שני שתית למערכת של הוצאה לאוראישרה את המהלך ו"כתר" החלה להקים ת בעברית . כהן מספר, כי ניסה לעניין סופרים ומחברים של ספרי עיון להוציא את כתביהם ב"כתר" וכי יזם את הפעלת המערכת בשיטה של העסקת עורכים חיצוניים, שיקבלו אחריות על תחום ספרותי ואשר משכורתם תתבסס על תמלוגים ממכירות הספרים שהם יערכו . יבות שהוקמו בהוצאה הפכו את "כתר" לבית הוצאה ישראלי מן השורה : החט ספרות מקור, עיון וביקורת ספרותית ( בעריכת מנחם ברינקר ) ; מדע בדיוני ; מתח ( אמנון ז'קונט ) ; ספרי ילדים ( אסתר סופר ) ; קלאסיקה לבני נוער ( עדה תמיר ) ; דבר, כמו אצל מו"ליםבסופו שלושירה ( דוד וינפלד ) . בעניין השירה ראוי לציין, ש מצדיק אתהוצאה היה מועט, ולאמספר ספרי השירה שיצאו במסחריים אחרים, עוד נציין את מדף ספריבנות . הצד הזה בתדמית ה"תרבות", שההוצאה ביקשה ל העיון כמו גם ספרי בישול שראו אור בהוצאה . מטעמושמונהימינו,לידשנחשבמיוביןספיר,פנחסדאז,האוצרשרביןההדוקהקשר 4 וידוע . גלויהיהדברת,אהרן'כלל',מנכ"ללהיות
|
נייגר, מוטי
|