שער חמישי: שנות הארבעים והחמישים והלאה: הוצאות ספרים מפלגתיות-אידיאולוגיות - הוצאות הספרים של תנועות הפועלים ("עם עובד", "הקיבוץ המאוחד" ו"ספרית פועלים") ותפקידן בהתגבשות התרבות הישראלית

עמוד:288

מו"לים כמתווכי תרבותמוטי נייגר, 288 אפוא מחסרון כיס וההסתדרות סירבה לשאת בהפסדיה המתמשכים . עובדי ההוצאה כולם קיבלו מכתבי פיטורין . אחת ההצעות, שעלתה אז, הייתה למכור את ימים, אך"עם עובד" להוצאת "מסדה", הוצאה פרטית שצברה כוח באותם 27 ההצעה נדחתה . חושף משהו מן 1956 / 10 / 22מכתב מוועד העובדים של "עם עובד" מיום התחושות הקשות, שנתעוררו עקב הכוונה לסגור את ההוצאה : גם ידוע לנו כי לא כל המוסדות ההסתדרותיים נושאים את עצמם, ועדיין לא שמענו כי ההסתדרות מוכנה לוותר על מוסד כלשהו ה . האומנם יהיה דווקא המוסד התרבותי של ההסתדרות,ממוסדותי "הטלית ותפילין", שאותם צריך לזרוק הימה ? האומנם יסדה ההסתדרות את הוצאת הספרים שלה רק לשם רווחים ? האין יחס זה של קברניטי הישוב וההסתדרות לספר ולסופר העברי, כלומר, לתרבות מינו ? ( מצוטט אצלהעברית, אחד הגורמים לפרצופו של היישוב בי ) . 2002שביט, עובדי "עם עובד" השתמשו יפה בטרנספורמציה משכנעת של רטוריקה דתית כשהסערה רוגשת אין להשליך – פי הפתגם הידוע - לרטוריקה חילונית, על יחזור 28 מהאוניה את המטען התרבותי דווקא . משפט זה, כפי שמעיד חיים באר, איים הגרזן לקצץ ב"עם עובד" . כמובן, היורבות בגרסה זו או אחרת בכל פעם שי מפעלים הסתדרותיים מפסידים אחרים, אך ל"עם עובד" לא עוד כצנלסון שייאבק רוח ויוצרים חשובים כדי להשמיע את טענותיה, "לעשות לה - למענה, ולא אנשי יחסי ציבור" . בכל זאת, ה"טלית והתפילין" לא הושלכו . רולטרי לתרבות פלורליסטית של ) . מתרבות של שבט פ 2002ראו בהרחבה : שביט, ז ( 27 אביב : עם עובד . - תל . 2001 - 1491קטלוג כללי – עם עובד""עם . . 3002מספר ראיונות בשנתעם חיים באר נערכו 28

נייגר, מוטי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר