שער שלישי: שנות העשרים והלאה: ההוצאה לאור המשפחתית הקטנה, היוזמה הפרטית והגירתן של הוצאות לארץ-ישראל

עמוד:110

מו"לים כמתווכי תרבותמוטי נייגר, 110 ים "תרבות" . זהו החיבור הראשון בין הוצאת ספרים וביןאת בתי המסחר לספר 19 . 21 - רשת חנויות, דגם שהפך להיות הבסיס למו"לות העברית, בראשית המאה ה זאת ועוד, "מצפה" היא, למעשה, ההוצאה הפרטית הראשונה, שקמה בארץ ידי אנשי מסחר . ההוצאות שקדמו לה נקשרו כך או אחרת לתנועות - ישראל על אנשים מובילים במרכז הספרותי המתגבש . לו, לפחות, לסופרים והפועלים א לאחרמעט לאחר ייסוד ההוצאה פרשו ממנה המשקיעים החיצוניים, שכנא אחיאסף, שלימים הקיםאביב, הוחלף בידי - שצבי בן כהן, מנהל החנות בתל על שלושת המייסדים . העורכיםשובסמכההשותפות נאת הוצאת "אחיאסף", בהוצאה היו מ . ז . וולפובסקי, שהיה אחראי על עריכת "הספריההראשונים הגדולה", שהתמקדה בספרות תרגום קאנונית, ואשר ברש, שערך את "הספריה הקטנה" . בין הספרים הבולטים ב"ספריה הגדולה" היו "סונטת קרויצר" של . ) , ספרים של צ'כוב, גורקי, דוסטויבסקי, אנטול פראנס ואחרים 6291טולסטוי ( ) , "בבית המרפא" 6291בין ספרי המקור הבולטים בהוצאה היו "אהבה" של קבק ( של דוד פוגל, "אשתו השנואה" של יהודה בורלא, "סיפורים קטנים" של דב קמחי ו"תמונות מבית מבשל שיכר" של אשר ברש עצמו . ספרים אלו ראו אור לצד לוזורוב, בנוסףספריהם של הוגי דעות וראשי הציונות כהרצל, בן צבי ואר למילונים ולספרי ילדים . סיפור הממחיש את מעמדה של הוצאה זו מובא בספר פרקי ספרות ומחקר לזכרה של רחל ניומן" : – זכרונות, שהוציא ניומן, "מזכרת וגליקוב ביפו את "כל כתבי, הוציא לאור מוכר הספרים קר 0191עוד קודם לכן, בשנת 19 ברנר" ושנה לאחר מכן את "מעולם היצירה" של אז"ר ( אלכסנדר זיסקינד רבינוביץ ) אלא שלא היה לכך המשך .

נייגר, מוטי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר