שער שני: תחילת המאה העשרים: מו"ל שלשום – ראשית המו"לות העברית החילונית המודרנית בארץ ישראל

עמוד:77

20 - מאה ההעשורים הראשונים לשני : שער 77 אחד העם תמך בעמדת ועד חובבי ציון באודסה והודיע כי יסיר את תמיכתו ב"הפועל הצעיר", כפי שכתב לידידו מרדכי בן הלל הכהן ביפו, מי שהיה מראשי דבר צדק ויושר . לפי - חובבי ציון : "מושגים נפלאים יש להם לאנשים האלה על לא רק לשמוע את דבריהםדעתם, מחויבים אנו, 'הבורגנים הריאקציונרים', במנוחה, כי אם גם לעזור להם עזר חמרי ומוסרי, בשביל שיוכלו לחלל קדשי עתי [ כתב עת ] בעל - האומה באופן גס ומכוער שלא נמצא דוגמתו בשום מכתב ) . 210 נימוס בלשונות האומות הקולטוריות באמת" ( אחד העם, תשי"ז, עמ' סיס את אנשי "הפועל הצעיר"האיום בהסרת התמיכה של אנשי אודסה הת והסעיר את הרוחות בקרב סופרי ארץ ישראל, שקראו לאסיפת מחאה . המרכז הספרותי בארץ קם לתבוע את עלבונו של סופר עברי שחופש הדעה והביטוי שלו נפגעו . גם אלה שלא הסכימו עם דעותיו של ברנר נחלצו לעמוד לימינו ולימין חופש הביטוי ( גוברין, תשמ"ה ) . המאמר "הז'אנר הארצישראלי ואביזריהו" כמה חודשים לאחר מכן התפרסם סיפורו של ברנר "מכאן ומכאן", סיפור מחיי ארץ ישראל, ובו הופיע תיאור קריקטורי של מערכת עיתון בשם "המחרשה" . ברנר תיאר את העיתון כריק מתוכן וכמבוסס על קיבוץ נדבות . המאמר עורר תגובות שחברי מערכת "הפועל הצעיר" חשבו שמדובר בהם . בהמשך,נזעמות, מפני 21 באותו טון ביקורתי, פרסם ברנר את המאמר "הז'אנר הארצישראלי ואביזריהו" . אסתטיקה שלמאמר זה הוא מעין מכתב פרטי שכתב, ובו לגלג באוזני ידיד על ה מהיצירות הנכתבות בארץ ישראל "עד כהיצירות וביקר את התוכן הנאיבי של ה ) . "הז'אנר 1911 באוגוסט 10 גם מאמר זה התפרסם ב"הפועל הצעיר" : ברנר, י"ח ( 21 . 9 - 11 , 21 , שנה רביעית, גליוןהפועל הצעירהארצישראלי ואביזריהו" .

נייגר, מוטי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר