שער תשיעי: שנות התשעים והעשור הראשון למאה ה-21: מו"לים קטנים ומו"ל עצום – עלייתה של "כנרת, זמורה-ביתן, דביר" לצד צמיחתן של הוצאות הגומחה

עמוד:596

מוטי נייגר, מו"לים כמתווכי תרבות 596 "קשת"הוצאת במבוא לפרק זה, "קשת" מוציאה ספרות פופולארית, אך היא שונהויןפי שצכ מבתי ההוצאה של ספרות זו, אשר נסקרו בפרק שיוּחד להן . ההבדל אינו רק בפרק הנוכחי . "קשת" העלתה סביב מפנה המאהבהקשר ההיסטורי, המציב אותה את המעמד של הספרות הפופולארית כפי ש"מודן" ו"ר . סירקיס" העלו את כנרת,המעמד של ספרי הבישול ובמקביל להעלאת מעמדו של הספר המוזל בידי " ", מהלך שנדון בפרק הקודם . "קשת" היא, אכן, סממן של, דבירביתן - מורהז פר בישראל . עד הופעתה, כותרי הספרות הפופולארית לאהשינוי שחל בעולם הס בלטו בחנויות הספרים, ורבים מהם נמכרו בקיוסקים : הם נחשבו נחוּתים, ואילו ספריו של הסופר והמו"ל אורן מוצגים במקומות הבולטים ביותר שבחנות, ולעיתים, כתוצאה מעסקה עם מוכרי הספרים, ממלאים הספרים האלה את חלונות וה . הראו פי - פי סוגת הספרות שהיא עוסקת בה ועל - מעבר לסיווגים של "קשת" על "קשת" הציגה – דהיינו, תיוגה כ"הוצאת גומחה" – מיפוי המו"לות שהתווינו לספרים שכותבבראש וראשונהמודל מו"לי בפני עצמו : זוהי הוצאה שנועדה עצמו . ובעבור מו שסופר הקים, מנהל ועורך בעצהמו"ל, כלומר, זו היא הוצאה, ברקע שלוהדופן של רם אורן . - אכן, הסיפור של "קשת" הוא סיפורו יוצא השניים החלו דרכם המקצועית 40 אהד זמורה : יש דימיון מסויים לסיפורו של כעורכים בעיתונים גדולים . אורן שימש במשך שנים כעורך בכיר ב"ידיעות כך רכש ניסיון מקצועי וקשרים,ימים" ) ו 7אחרונות" ( בין היתר, ערך את המוסף " שסייעו בהקמת בית ההוצאה שלו, בניהולו ובשיווק תוצריו . כאן תם הדמיון בין ן, לאחר שפרש מעבודתו בעיתון, פנה לכתיבה בנוסח ספרי המתחהשניים . אור האמריקאים ( המכונים במקומותינו, בזלזול, "ספרי טיסה" ) , שמגוללים עלילות של אה "עברית", שתידון בהמשךלדרכו של יוסף כהן, מו"ל ההוצ – ובמידה מסוימת 40 הפרק : כהן ערך מקומון נפוץ של עיר גדולה לפני שנהיה מו"ל .

נייגר, מוטי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר