|
|
עמוד:58
מו"לים כמתווכי תרבותמוטי נייגר, 58 השתנתה המגמה שהעדיפה יוצרים מחוץ לארץ, 19 - של המאה ה 90 - בשנות ה יהודה פרסמו יותר יוצרים מארץ ישראל . הפרסום המוגבר של - ועיתוניו של בן הספרותיוצרים בני הארץ הגיע בד בבד עם ייסודה של ההסתדרות הציונית . העברית בארץ האיצה התפתחותה עם הגעתם של יוצרי העלייה השנייה בשנים יהודה, "השקפה" ו"הצבי", פתחו את דלתותיהם בפני - . עיתוני בן 1909 1907 יוצרי העלייה השנייה, ואף האיצו בהם לבנות ספרות עברית ולהיבנות ממנה . - תפיסתו הלאומית של בןהפך "הצבי" ליומון הראשון בארץ . "על פי 1908 בשנת יהודה כל יצירה עברית שהיה בה שמץ של גלות הייתה לא ראויה . פסילת הישן כבלתי רלוונטי והשכחתו והעדפת החדש, המבטא את שאון החיים בהווה, הובילו לאימוצה של ספרות רומנטית חדשה המעוגנת במקורותיו הקדומים של העם וצר לספרות מקומית ילידית, וקטליזטוריהודה שימשו בית י - העברי . עיתוני בן להפנמתם של נכסי הספרות האירופית ביצירות הספרות העברית הלאומית ) . 349 , עמ' 3991החדשה" ( לנג, יהודה - פרשת מאסרו של בן ) התפרסם ב"הצבי" מאמר בשם "מצוות צריכות 3981בחג החנוכה תרנ"ד ( יהודה, רצו להיפרע ממנו - בן כוונה" . אנשי היישוב הישן, שהתנגדו לדרכו של ומסרו את המאמר לשלטונות העות'מאניים בתרגום מגמתי לערבית ולתורכית . לשם דוגמה, במקום "לאסוף חיל וללכת קדימה", כלשונו, תורגם : "לאסוף צבא וללכת מזרחה" . יתר על כן, הם פרסמו "מחאה גלויה", שבה הסירו מעליהם כל יהודה נאסר - כול הטפה למרידה במלכות . בןאחריות לדברים אלה, שהיו כבי וסערה פרצה . לקחו בה חלק כל אישי הציבור היהודי, רבנים ומשכילים כאחד . דעת הקהל היהודית בעולם, הרחוקה מערכי היישוב הישן, נחלצה להצלתו והרב מוהליבר, מנחם אוסישקין, נחום סוקולוב, אחד העם ומשכילי היישוב החדש יהודה, וגם הוסיפה נדבך - ערבותם הביאה לשחרורו של בןהתערבו למענו . הת להתפתחותה של המו"לות העברית בעצם העובדה שהעיתונות עסקה בדברים
|
נייגר, מוטי
|