|
|
עמוד:25
ראשון : תשתית מושגיתשער 25 מודל מקיף – מתווכי תרבות בבדידות . בבדידות יושב היוצר לכתוב . באותה בדידות מתרחש מעשה הקריאה . ואם אלבתוך עמם, משפחתם, קהילתם וחברתם פועלים היוצר וקוראו, אך בב מתנהל דיאלוג עשיר במובן הרחבהספר הם יושבים לבדם . גם אם בתודעתם , הרי הם מתכנסים אל תוך מעשהוהעמוק ביותר עם המציאות הפרטית והחברתית ) . בין שתי 15 היצירה / קריאה ( ויש שיטענו שקטן או מבוטל המרחק בין השניים יצירת הספר,הפעולה הראשונה בתהליך של – הפעולות הנעשות "בדד" רוחשת שרשרת פעולות ותהליכים – הכתיבה, והפעולה האחרונה, השימוש בו – המוסדות, הארגונים ונושאי התפקידים – שבכולם מעורבים מתווכי התרבות הפועלים להביא את היצירה מן הסופר אל הקורא, תהליכים אשר בהם להכרעות יש תפקיד מרכזי . במעגל זהשל הגורמים המתווכים בין היוצרים ובין הקוראים פועלים, בין השאר, מוספי ספרות ומבקרי ספרות בעיתונים, כתבי עת, אתרי אינטרנט, מוסדות חינוך, מוציאים לאור ומוכרי ספרים : כל אלו מכוננים את "הרפובליקה הספרותית" . ) "בודדים במועדם", נפתח ב'מעין הקדמה', 1987 ( ספרו של דן מירון העוסקת בלקח שלמד המחבר אצל מורהו, שמעון הלקין, על מהותה של אותה החוקר שטבע את המושג, הצרפתי אלבר תיבודה, ניסה"רפובליקה ספרותית" . בצרפת, הקים מקרבו רק 9871להבין כיצד קרה שהדור הצעיר, שהגיע אל מהפכת שנתן תיבודה . כפי שמרחיב מירון, ההסבר ) 1936 Thibaudet, שלושה סופרים ( נראה היום טריוויאלי למדי : לבד מהתופעה הגלויה של הרג צעירים רבים הרס – כך בקרבות נפוליאון, התרחשה במקביל התופעה הסמויה - במהפכה ואחר "הרפובליקה הספרותית" . לפי תיבודה, המערכת הספרותית מורכבת משלושה , שגם הוא אינוצוניוהמעגלהחי, הקטן, של היוצריםהמעגלהפנימי – מעגלים מעגל קהל הקוראים . הם – עצום, אך הוא כמובן גדול יותר מן המעגלים האחרים . רסלינג . מות המחבר ) . 2005 , ר . ( ו למשל : בארת רא 15
|
נייגר, מוטי
|