|
|
עמוד:9
סוציאליסטיות . ברצוני לנסות לתת הגדרה . אין היא מחייבת את הדוברים, אבל רצוי ומתבקש שגם הס יגדירו את המושג, איש איש והגדרתו . אגיד, בקיצור נמרץ, מה בשבילי אינו סוציאליזם או מה אינו ממצה מושג זה . סוציאליזם אינו זהה עם איגוד מקצועי ועם מאבק מקצועי בלבד . סוציאליזם אינו שולל מאבק מקצועי, שהוא חיובי אם הוא לוחם בעוני, מקדם שוויון ואינו משאיר את האדם בודד . אני מחשיב מאוד ורואה חיוב בהתארגנות של אנשים החדלים להיות אבק אדם . סוציאליזם אינו זהה עם איגוד מקצועי, כי הרעיון של איגוד מקצועי הוא רק : "עוד'' ) more ( . איגוד מקצועי אינו זהה עם מדינת רווחה . סוציאליזם עומד מעבר למאבק המקצועי ולמדינת הרווחה, אף כי זו בנויה על מימוש השקפה חשובה ומרכזית במורשת היהודית הצדקה : סיוע לכל חלש ונזקק . סוציאליזם בנוי על רעיון של צדק, של שינוי מבני העושה למיותר את מתן הצדקה . אני רואה ארבע מגמות בסוציאליזם בישראל של 6891 האחת תכנון, ולא "ידסתרים" של השוק . השנייה מגמה של שידוד מערכות בבעלות על המשק . רבים אינם מחשיבים היום את מבנה הבעלות על המשק ואינם רואים הבדל בין בעלות פרטית לבין בעלות ציבורית או קואופרטיבית . לדעתי, גם חיום נשארה הבעלות נושא מרכזי בסוציאליזם, למרות כל האכזבות שלנו מההלאמה, מחוסר יעילותו של המשק הציבורי ולפעמים גם מהמשך הניכור של האדם בתוך המשק הציבורי . ואף על פי כן, יש, לדעתי, להעדיף מבחינה ערכיתמוסרית משק ציבורי על משק פרטי . השלישית המגמה השוויונית : צמצום הפער בין שכבות שונות בתוך החברה . הרביעית החשובה ביותר, שהיא האתגר העיקרי לקראת העתיד : המגמה לדמוקראטיה כלכלית . שאלה בסיסית היא באיזו מידה האדם העובד הינו שותף ונושא באחריות למשק בו הוא עובד . הקריטריון של האחריות העצמית, של הניהול העצמי, מוגשם בקיבוץ, אבל זו צריכה להיות מגמה מתמדת, החודרת גם למשק הפרטי ולמשק הציבורי, בין שהוא הסתדרותי ובין שהוא ממלכתי . ולסיום : אני מבחין בחברה שלושה סוגי מאבקים : ראשון מאבק על חלוקת ההכנסה הלאומית . הסוציאליזם גורס, לדעתי, יתר שוויון ומינימום פער . שני מאבק על חלוקת הבעלות על המשק . הסוציאליזם גורס יתר בעלות ציבורית . שלישי והוא, אולי, המאבק החשוב ביותר ) ואשמח אם הדוברים הבאים יתייחסו גם אליו ( : מאבק על עולם רחב אופקים, על עולם הכיסופים של האדם, על היכולת להתגבר על יצרי הבצע האישיים ועל האגואיזם הקדוש . הסוציאליזם גורס זולתיות ואינו שולל אינדיבידואליות . ערך האדם אינו מנוגד לערך הכלל . הסוציאליזם שולל אגואיזם אך אינו שולל התמחות מקצועית . המהפכה המדעית העוברת היום על העולם דורשת התמחות מקצועית מרחיקתלכת; אבל הסוציאליזם שולל הפיכת התמחות מקצועית למכשיר של קריירה על חשבון האחר ושל התנשאות עליו . זהו המאבק על רוח האדם .
|

|