אהרון ידלין

עמוד:8

בהשקפת עולמו היה טבנקין מארכסיסט ונשאר כזה כל ימיו . גם את הניסיון הסובייטי בברית המועצות החשיב עד סוף ימיו . הוא ראה תמיד את האורות יותר מאשר את הצללים . כמובן, מעולם לא קיבל מרות של מפקדה עולמית היושבת בבירה זרה . הוא ראה את הציונות ואת הקיבוץ בארץ­ישראל משובצים בתהליך הקידמה העולמי, שברית המועצות היא חלק ממנו ! אבל כל ימיו ) ואיני רואה נקודת גבול ­ נושא זח ראוי שייחקר ביתר רצינות ( היטלטל טבנקין בין אנארכיזם לבין בורוכוביזם, בין השלכת היהב על הוולונטאריזם החלוצי, על הרצון החופשי של האדם, לבין האמונה בהכרח ההיסטורי שבניצחון הסוציאליזם כמשטר גלובאלי . הוא נקלע כל ימיו בין החירות לבין המרות, בין חברה לבין מדינה, ואם תרצו ­ גם בין הרצוי לבין הצפוי . היחס בין מה שנראה לו רצוי לבין מה שנראה לו צפוי היה באמת יחס דיאלקטי, ואולי נכון יותר ­ יחס אופציונאלי . כדי להשיב על השאלה מה היה רצוי לטבנקין, ty < 7 להביא ציטטה ) מרכזית, לדעתי ( מדבריו . הוא אמר­ "הומניזם במובנו האמיתי הוא התפתחות חופשית ועולה של האדם היוצר, האדם המשנה את העולם ומתאים אותו לצרכיו האישיים והחברתיים . " והדיאלקטיקה היא שלא כל הצפוי הוא הרצוי . יש אופציות לא­רצויות בהתפתחות ההיסטורית, כגון­ מלחמה, חורבן העולם . אבל הרצוי בר­ההגשמה ) ומזה לא סטה טבנקין עד יומו האחרון ( יכול להיקבע רק מתוך הצפוי; הוא קיים בכוח ההתפתחות ההיסטורית, ואם אינו קיים וגנוז בה ­ אין לו תקווה . זה היסוד שאינו אוטופי אצל טבנקין, אבל הרצוי לו הוא התפיסה ההומאניסטית . טבנקין היה משוכנע שהצפוי לנו במישור הלאומי הוא חיסול הקיום היהודי בגולה, לכן היה גם משוכנע בהכרח חיינו העצמאיים בארץ . הצפוי לנו במישור העולמי, לדעתו, הוא מאבק עד חורמה בין קפיטאליזם לבין סוציאליזם, בין אימפריאליזם לבין שחרור עמים ובין עולם לא­אנושי לבין הומאניזם שואף חירות ויוצר . מול דיאלקטיקה זו, מול האפשרויות שבכוח ­ הבעיה הגורלית שהטרידה את טבנקין כל ימיו כמנהיג, כמחנך וכאיש קיבוץ, הייתה­ האם הפוטנציה של משטר צודק, של שיבת ציון, לא תושם לאל על ידי האימפוטנציה של הנושא האנושי . כל ימיו חינך ופעל טבנקין לחיזוק הנושא האנושי של ההגשמה הסוציאליסטית והשיתופית . הוא העניק חיות לרצון האנושי לממש את ההכרח ההיסטורי, ובנה תנועה חלוצית שהטילה את משקלה למען האופציה הקונסטרוקטיבית . כאשר אנו מתכנסים לדון על המדיניות הסוציאליסטית ועל ההגשמה הסוציאליסטית בישראל, נשאלת אותה שאלה טבנקינית­ האם האפשרות להתפתחות הולכת ועולה של האדם, להתגברותו על פגעי הטבע ולהפיכת סדרי החברה, לא תושם לאל על ידי האימפוטנציה של הנושא האנושי בישראל של היוםו מהו כוחה של תנועת­העבודה היום ? מהו כוחן של התנועה הקיבוצית ושל תנועת המושבים היום ! מהו כוחו של הפרולטריון החרושתי, המהווה את הבסיס לכלכלת ישראל והמגשים את ערך העבודה בביטויה הגורדונאי או בביטויה המארכסיסטי ! מהי העוצמה של כל הכוחות האנושיים הללו לממש את הפוטנציות הגלומות בהתפתחות ההיסטורית לבניין חברה מתוקנת יותר ! אנו רוצים לבחון בערב זה, בעזרתם של שמעון פרס ושל יצחק בן­אהרון, את הגשמת הסוציאליזם בישראל של ,1986 לעמוד על הישגים, בעיות, חולשות ואולי גם על סטיות, לעמוד על פוטנציות ועל אימפוטנציות . העתידנים, או חוקרי החברה, אוהבים היום לדבר על גראפים המבטאים מגמות היסטוריות, והשאלה היא­ מהי המגמה לגבי הגשמת הסוציאליזם ! האם זו מגמה עולה, או, חלילה, יורדת או שמא מצב של קיפאון ! כמובן, כדי להשיב על שאלה זו יש להגדיר מהו סוציאליזם ולבדוק מהו המכנה המשותף של השקפות

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר