מבוא

עמוד:13

מבוא | 13 בקרב ילדים עם תסמונת ויליאמס נמצא עיכוב בתחילת הפקת המחוות וקשיים בהפקה ובהבנה של מחוות הצבעה בהשוואה לילדים צעירים יותר עם התפתחות טיפוסית בגיל מנטלי דומה . עם זאת, בשלב מאוחר יותר הם נוטים להשתמש במחוות בתדירות גבוהה יותר כפיצוי על קשיי הפקת שפה . הפרק העשירי עוסק במחוות בהקשר של הפרעת שפה התפתחותית . הפרעה זו משפיעה על תפקודם של ילדים לאורך הילדות והבגרות ומשליכה משמעותית על האינטראקציות החברתיות ועל התפקוד האקדמי שלהם . ילדים עם הפרעת שפה התפתחותית חווים קשיים בהפקת מחוות, המתבטאים בדיוק מוטורי נמוך יותר ובהעברת מידע סמנטי חסר בהשוואה לילדים עם התפתחות טיפוסית . עם זאת, המוטיבציה התקשורתית שלהם נותרת טיפוסית, והם ממשיכים להשתמש במחוות למטרות תקשורת באותה תדירות . ממצא זה מדגיש כי ההבדל בין הקבוצות הוא איכותי ולא כמותי . מחקרים מראים כי ילדים עם הפרעת שפה מגלים רגישות גבוהה למחוות אימהיות, ממצא המדגיש את חשיבות השימוש במחוות בקרב מטפלים ומחנכים במסגרות חינוכיות וטיפוליות . הפרק האחד-עשר עוסק בשימוש במחוות בקרב ילדים עם כבדות שמיעה וחירשות . מוגבלות בשמיעה מתבטאת בירידה בשמיעה באחת או בשתי האוזניים, והיא נעה על פני רצף – מירידה קלה ועד חירשות מוחלטת . המחקרים מצביעים על כך שאין קשר בין יכולת השימוש במחוות בקרב פעוטות עם כבדות שמיעה לבין יכולת הפקת הדיבור שלהם . בעוד המוגבלות השמיעתית משפיעה לשלילה על התפתחות השפה המדוברת, היא אינה פוגעת בהתפתחות המחוות . עם זאת, תנאי הקלט הלשוני משפיעים על אופן התפתחות המחוות והשימוש בהן : הן עשויות להתפתח מאמצעי גישור ותמיכה בתקשורת בשלב שבו השפה הדבורה מוגבלת, ועד למערכת דמוית שפה בהיעדר חשיפה למודל לשוני מלא . הפרק מציג גם השוואה בין תגובות של אימהות שומעות למחוות של פעוטות עם כבדות שמיעה וחירשות, לבין תגובות של אימהות מסמנות או אימהות שומעות לילדים עם התפתחות טיפוסית, ודן בהשלכות הטיפוליות הנגזרות מכך . הפרק השנים-עשר מתמקד בתפקיד המחוות בהערכה ובהתערבות . ממצאי הפרקים הקודמים מצביעים על השלכות קליניות משמעותיות בזיהוי מוקדם של ילדים העשויים להתמודד עם הפרעות שפה ותקשורת . המחקר מראה כי המחוות לא רק מקדימות אבני דרך לשוניות אלא גם מנבאות אותן, ולכן ניתן לנצלן בשני אופנים עיקריים : ככלי הערכה לסינון תינוקות בסיכון לקשיי שפה ותקשורת וככלי התערבות המסייע בלמידה, כולל רכישת מילים, עוד בטרם זיהוי עיכוב

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר