|
|
עמוד:8
8 | מחוות בתקשורת רב-אופנוּתית, בהוראה ובלמידה | אורית פוקס עד שנות השמונים של המאה ה- 20 היה העניין של קהילת המחקר במחוות מועט ביותר, בפרט בהקשר של השפה המדוברת . השפה המדוברת נחקרה במסגרת התאוריה הגנרטיבית של נעם חומסקי, שהניחה שהשפה היא מערכת אוטונומית שאינה מושפעת או מעוצבת בידי כוחות חיצוניים שאינם לשוניים . השפה הכתובה, המוגבלת לייצוג של צלילי השפה המדוברת בלבד, חיזקה את ההשערה שכל מה שהוא מילולי וניתן לרישום הוא לשוני, ואילו כל מה שאינו מילולי ואינו ניתן Kendon ) . תפיסת השפה המדוברת כמערכתלרישום הוא בהכרח לא לשוני ( 2007 , אוטונומית השפיעה רבות על חקר המחוות . הנחת יסוד זו הובילה להבחנה ברורה בין תקשורת מילולית לתקשורת בלתי מילולית . כל מה שאינו מילולי נתפס כממלא תפקיד אחר, השונה מתפקידן של המילים בתקשורת, ולפיכך נקבע כי יש לחקור את השימוש בו בנפרד, ללא קשר לשימוש בשפה מדוברת . גישה זו הובילה להתעלמות ממחוות כנושא למחקר ( אם כי ראו גישות שונות לדיון בקשר Meadow . ) Goldin - בין שפה למחוות אצל 2007 , שנות השמונים של המאה ה- 20 הן נקודת מפנה בהתייחסות הקהילה המחקרית למחוות . התפתחות הטכנולוגיה, ובעיקר פיתוח תוכנות אודיו-ויזואליות המאפשרות הקלטה וניתוח מדויק של תקשורת ושיחה בין דוברים פריים אחר פריים, הובילה לגל חדש של מחקרים . מחקרים אלה העלו שתי תובנות מרכזיות : ראשית, מחוות בדומה למילים הן כלי לביטוי מחשבות, ולפיכך הן 'מילוליות' ומשתתפות במשימותיה של השפה . שנית, בניגוד לדעה הרווחת מחוות אינן רק כלי עזר לניסוח המבע המילולי, אלא הן שותפות מלאות למילים ויוצרות עימן את הביטוי הסופי של הדובר . McNeil Kendon ) ודיוויד מקניל ( ; 1985 , מחקריהם של אדם קנדון ( 1980 , McNeil ) תמכו בשיטתיות ברעיון ששתי הפעילויות – דיבור Levy & 1982 , ומחוות – משולבות באופן אינטגרלי ומנוהלות על ידי אותו מנגנון קוגניטיבי . מחקריו של קנדון בחנו את יחסי המשמעות והשימוש בין מחוות תקשורתיות שונות לדיבור במהלך השיח . לדוגמה, כאשר דובר שואל שאלה כגון 'מה אתה מציע שנעשה ? ', הוא עשוי לפרוש את כפות ידיו במרחב כלפי מעלה כדי לאותת לבן שיחו שהוא פתוח לרעיונות . מחקריו הפסיכולינגוויסטיים של מקניל הראו כי המחוות מבטאות תהליכי חשיבה המתרחשים במקביל לדיבור, למשל, כאשר דובר מתאר אירוע ומלווה את תיאורו בתנועות ידיים המדגימות את האופן שבו התרחש האירוע . McNeill ) , יצירת מחווה במהלך הדיבור מתרחשת בתהליךלפי מקניל ( 1992 , דינמי ודיאלקטי בין שני מצבי חשיבה : מצב אנליטי-קטגורי ומצב סכמתי-חזיוני . החשיבה האנליטית מתבטאת בניתוב משמעויות או מחשבות ברצף מסודר ולינארי
|

|