סטנלי מרון - הקיבוץ בשנת 2000 - החקלאות הקיבוצית (נייר עבודה)

עמוד:12

הקיבוץ נ_יי_ ? _נ_ ? _ ? עתה מהווים המיגזר הקולקטיבי והמיגזר הקואופרטיבי כ­ 80 % מן החקלאות הישראלית . יש לציין, כי למרות ההתקדמות המרשימה של המושב הקולקטיבי ) המושב השיתופי ( בעשור האחרון, צורת הישוב הזאת עדיין נוטלת חלק קטן מאוד בתמונה הכוללת . הענקים של החקלאות הישראלי הם הקיבוץ והמושב ובהם תלוי עתידה . כאמור, שניהם מבוססים על תפישות עולם שונות . הקולקטיביות של הקיבוץ מעמידה את טובת הכלל מעל האינטרס של הפרט, ומעניקה את הבכורה ליחסי מוסר מתוך רימון היצר, בעור הקואופראציה של המושב מיוסדת על ההנחה שאדם יעבוד אך ורק לטובתו ולטובת בני משפחתו ומתוך יצר אנוכי . המושב בא להסדיר את ניצול הכוחות בצורה תרבותית, על­ידי משק משפחתי, בו הפרט יכול להתאמץ למען עצמו ובני משפחתו, אך במסגרת עזרה הדדית באשר לשירותי היישוב ולסדרי הקנייה והשיווק . חלוצי העלית השניה היו קנאים בהתמסרותם לעבודה ולכיבוש החקלאות, אך היו חלוקים ביניהם באשר לדרך הנאותה לעשות זאת . היו שדגלו ברעיון ליצור שכבה של פועלים יהודים שכירים, שיעבדו אצל הקפיטליסטים, בהנחה שרק הקפיטליסטים מסוגלים לבנות את המשק העברי הדרוש ליישוב הארץ . לקבוצה הזאת כמעט ולא נשאר זכר, כי האידיאולוגיה שלהם עמדה בניגוד למציאות . קבוצה שניה דגלה במיסוד החלוציות על ידי הקמת ישובים, המבוססים על שיתוף מלא תור העמדת טובת הכלל מראש . היא שיצרה את הקיבוץ, המוביל עתה בחקלאות הישראלית . בני קבוצה שלישית העדיפו הערכה "מציאותית" של המצב, וקבעו, שחברה מתוקנת תבוא מהכוונה חיובית של היצר ולא מדיכויו . מן הקבוצה הזאת נולד המושב, הדוגל במשק משפחתי ובמרכזיותו של הפרט . ותיקי הקיבוץ והמושב בחרו בצורת הישוב לפי מניעים רעיוניים והזדהות עם תפישת­העולם שה יתה נחלתם . הם ראו בעבודתם המעשית מבחן של הגשמה לאותה תפישת­ העולם, והוכחה לאמיתותה . לפי הדעת הרווחת, המקבלת תמיכה במחקרים, הופנה למושבים חלק ניכר מן העולים בשנות ה­ ,50 כי אלה לא הפנימו את תפישת­העולם העומדת ביסודו של המושב והם מזדהים יותר, בפועל, עם המיגזר הקפיטליסטי ועם כללי המשחק של השוק החופשי . אוכלוסיית המושבים שהוקמו בשנים 0591­ ,1956 מגיעה עתה ליותר ממחצית כלל האוכלוסיה במושבים וכמעט למחצית ממספר המשקים בו . אין טעם לדבר על המושב במונחים כוללניים, כי יש להבחין בין הרבדים השונים בו . השוואת הנתונים מאשרת קיומם של הבדלים ניכרים בין הקיבוץ למושב . קרוב ל­­ 903 מאוכלוסיית הקיבוצים מרוכזת באלה שהוקמו לפני שנת ,1950 ושני­שליש מהם בישובים שהוקמו בשנים 6391­ 1949 . ולעומת זאת, יותר מ­ 70 $ של האוכלוסיה המושבית מרוכזת בישובים שהוקמו בשנים 8491­ 1956 . 12

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר