|
|
עמוד:8
י'_נ_י_נ_ ? _נ_פ___י 1_כ_ע_ ! . _נ_י : _י בעולם של זמננו נהוגות שלוש שיטות כלכליות שונות, ולכל אחת גווניה שלה : השיטה הקולקטיבית, הקואופרטיבית והקפיטליסטית . יק בארץיטראל לבדה נבחנו כל שלוש השיטות בתנאים חופשיים ודומים . בחקלאות הישראלית, בה גברה השיטה הקולקטיבית בגונה הקיבוצי, מדגימה כיום החקלאות הקיבוצית את יתרונות השיטה הקולקטיבית בתנאי טכנולוגיה מתקדמת . זה הנסיון הגדול והמוצלח ביותר של חקלאות קולקטיבית בתנאי טכנולוגיה מתקדמת, שידע העולם עד עתה . ההתיישבות הציונית של העלית הראשונה התבססה על יוזמה פרטית, שהלמה את תפישתם של אנשי המושבות הראשונות, וגם אם היתה בקרב אנשי ביל"ו שאיפה "נועזת" לבנות משקים קולקטיביים היה זה חלום שלא התגשם . האיכרים היהודים בימי העליה הראשונה, מצאו בארץ חקלאות ברמה ירודה ואדמות מוזנחות, ואף לא היתה מערכת שיווק המסוגלת לקלוט את התוצרת . ההוצאות הכספיות להכנת הקרקע היו גבוהות מאוד, וההשקעות בהן לא נראו מוצדקות, על פי מגבלות השוק והסיכוי הקטן לקבל החזרהון מהתוצרת שיניבו . הפרדסנים, שפרדסיהם בשפלה ולאורך החוף, גידלו תפוזים לייצוא והיו במצב טוב משל החקלאים האחרים, אך גם הם,רובם ככולם, הסתבכו מבחינה כלכלית תור שנים ספורות . רק נדיבותו של הקפיטליסט הגדול, הבארון רוטשילד, הצילה את המיגזר הפרטי מהתרוששות גמורה, ועם זאת כפתה עליו משטר מינהלי מיוחד במינו : "משק קפיטליסטי מינהלי" . זה הקדים בכמה עשרות שנים את הנסיון של "משק קולקטיבי מינהלי" . שני הנסיונות היו דומים בהבלטת הסמכות של המינהל הריכוזיי ושניהם נכשלו מחמת אותה חולשה . ההתיישבות הקפיטליסטית של יזמים פרטיים הושפעה מתמונה דמיונית של איכר יהודי היושב תחת גפנו ותחת תאנתו בשלווה ובשלום, רחוק מן הפרעות ברוסיה . ואולם, זאת הופרכה עד מהרה ונכונותו של הקפיטליסט הקטן ליישב את הארץ ביוזמתו דעכה גם היא, לאחר שהופצו ידיעות על המצב האמיתי השורר בחקלאות בארץ . לאחר מכן, בראשית שנות המאה העשרים, קם פרנץ אופנהיימר, סוציולוג וסוציאליסטליברלי נודע, והציע להרצל תוכנית מקיפה להתיישבות קואופרטיבית מאורגנת . את תוכניתו ביסס על שני מישורים : הלאומי והפרטי . מבחינה לאומית, קבע, ההסתדרות הציונית צריכה לשאת בהוצאות לרכישת הקרקע והכשרתה ולביסוס הראשוני של האיכר, וזאת מאחר וההתיישבות החקלאית היא צורך לאומי ובלי עזרה הזאת אין סיכוי למשוך מתיישבים . בהתאם להצעתו של אופנהיימר הוקמו הקרן הקיימתלישראל וקרןהיסוד לרכישת אדמות והכשרתן לחקלאות ולהכוונת ההתיישבות באמצעות עזרה כספית; ובמישור הפרטי אופנהיימר דגל בערכים ליברליים של חופש ושוויון מעל הכל . הוא קבע, כי אדם עובד רק בתנאי שיש לו אינטרס אנוכי, להטיב את מצבם החומרי שלו ושל בני משפחתו או למען הישגיות אישית . אך עם זאת תבע לסייג את הדחף האנוכי עלידי קביעת העקרון של העבודה העצמית ושילוב המשק המשפחתי במסגרת כפר קואופרטיבי, בעיקר בענייני שיווק וקניות . 8
|

|