אלי שדמי: ייחודו של השומר הצעיר

עמוד:12

המתקבלת על הדעת היא ­ היותו תנועת נוער . ואת זאת ניתן למצוא באותם מכתבים של מאיר יערי, בביתניה עילית, בהם הוא מבקר את הקבוצות והקיבוצים האחרים, מכיוון שאין שם שיתוף כלכלי ואיו שיתוף רעיוני : " . . . הללתיקיס, חניכי האסכולה הילסית נתפסל לסוציאליזם מפלגתי­ אחד הדברים המגונים בעיני השומר הצעיר, חניכי תנועת הנוער, היתה המפלגתיות . אפילו בסוציאליזם מפלגתי . ב­ 1919 הגיעו ארצה שנהבי ואפריים טרטקובר . המפלגות בארץ שלא חיו באהבה יתרה, התנפלו עליהם כדי למצוץ כל קורטוב של ידיעה על תנועה ששמעו עליה, בגליציה, בפולין, השומר הצעיר ברוסיה ­ מה זה ? שמעו שיש אלפי נוער שמתחנכים ברוח של עברית, ציונות וגם שאיפה לארץ ישראל . כל מפלגה חשבה להיבנות מהעולים שיבואו מהתנועה הזאת מכיוון שאז הפרופורציה שבין "הפועל הצעיר" ו"אחדות העבודה" היתה כזאת, שכמה אלפי עולים ) אולי אפילו מאות ( שיצטרפו לכאן או לכאן, יכלו לקבוע את הגורל . והנה הגיעו אנשי השומר הצעיר והכזיבו, מכיוון שלא רק שלא הצטרפו לאף אחת מהמפלגות, אם כי היו כל מיני לבטים, אלא נתפסו בעיני ותיקי הישוב, אנשי העלייה השנייה, כתמהונימ, "צודקים" . את זאת ניתן לראות בדברים שכתב מאיר יערי ב­ ,1940 בהם תאר את הפגישה הראשונה של השומרים שהשתתפו בוועידת היסוד של ההסתדרות בחיפה, בדצמבר 0291; הם התאספו על מדרגות הטכניון וערכו שיחה שומרית של וידויים . ישבו שם הסופרים לופבן ווילקנסקי והם שמעו את הדיבורים האלה באותה טרמינולוגיה מיוחדת שגם לנו היום היא מוזרה כשאנחנו קוראים את "קהילייתנו" . אחרי שבוע או שבועיים הופיעו ב"הפועל הצעיר" שני מאמרים ­ אחד של א . ציוני ) וילקנסקי ( והשני של לופבן . מאיר יערי ענה להם במאמר המפורסם "מתור התסיסה" . אני חושב שהוא הגזים בתגובה, אך זוהי תגובה מאד חשובה מכיוון שממנה מתקבלת תמונת הדימוי העצמי של השומר הצעיר באותה תקופה . " . . . היתה לני פגישת­לידלייס ב ) דצמבר ( 1920 . . . בטבנירך שבחיפה . ישבנל על מדרגות האב 7 , כל פעם קם מישהל להתחיל מדבר, לא היה ילשנ­ראש, זאת היתה פגישת­לידדיים . למעלה ישכל הסופרים ­ לילקנסקי , לרפבך להביטל עלינל כעל D'Pj . 7 'y . האחד אמר­ . בי 7 אלם לרעהל קליפת אגלז קשה ­ אי 7 להרסה; השני אמר­ . חים, זיעה, אחרי ילס עבלדה כשגמרתי 9 בלרלת בכלרכי . . . ליבי ריק, שממלז, לאני ח * י נרדם בהקיץ לפתאלס אני שלמע פעמלני כנסילת בעיירתי . . . נגד בחליים אלה י * א חלעץ 'הפלעל העעיר' , לא השאירו עלינל חרט י נש . . . " ) ט . יערי, 1940 ( 12

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר