אלי שדמי: ייחודו של השומר הצעיר

עמוד:10

משתי הקצוות האלה . ככל שאני רואה את המגרעות, את השגיאות וההכרזות, אני בהחלט מבחין שאין הן רק נחלת הזולת אלא לעיתים קרובות נחלתנו אנו . אני אדבר על השומר הצעיר כתנועת נוער, ועל השניט הראשונות שלו בארץ בחיפוש אחרי זהותו, ודור זית ידבר על הקיבוץ הארצי והתצורות המפלגתיות של השומר הצעיר . מי שיקרא את הציטטות הנחמדות המצורפות לדברי יראה בודאי שהבולטות בהן מכילות דברי ביקורת וביקורת עצמית . במאמרים וגם בספרים, מוצג השומר הצעיר כתנועה של שבט, שבט נבחר, אנשים מיוחסים, שלא יתערבו בהמון פועלים . למעשה, התיזה המבוטאת באופן קלאסי, בדברי משה שרת } בדברי ן של ברל כצנלסון ברנציג, היא, שהשומר הצעיר רוצה ומתאמץ להיות אחר . ברל אמר בדבריו : " . . . ואס נתברנך להתפתחלת קיבוצי 'השרמר הצעיר' נארץ, ג . יאה שלא ההתפתוולת הטבעית היא שאיפתם, אלא הרצל 7 להררת ערר גרך מי לחד; לכך יצר לר 'הקלמר הצעיר' את עמ 7תל הטילחדת . 7לל היתה נלבעת הפלליטיזציה של הקיבלצים מתלר חינרך pyia ­ הייתי מסכים, לפני תשע שג . ים האמנתי באפשרלת האחדלת המפלגתית של כל הפרעלים בארץ . אללם הפללילזיזציה בקיבלצי 'השלמר הצעיר' אינה הללכת לפ 7 הצלרר בבירלר השאללת הפלליעילת, אלא נלבעת מתלר השתמטלת ממחשבה פלליטית . . . " ) ב . כצנל 0רך במלעצת "החללץ" בדנציג, תשרי תרפ"ח ( בדבריו אלה ישנו כעס, נימה של טרוניה, הנובעת מן העובדה שהתיזה שלו ראתה את אחדות הפועלים מעל הכל, ומכיוון שהשומר הצעיר קיבל את האחדות הזו רק במסגרת האיגוד המקצועי ­ ההסתדרות, שהוא היה שותף להקמתה, אבל לא במסגרת הפוליטית רעיונית, הרי מראש יש משהו לא טוב בשומר הצעיר . אחרי כן באה התיזה שטענה שהשומר הצעיר, למעשה, לא יצר שום דבר ­ העליה השניה היא שיצרה את כל הדברים הטובים והשומר הצעיר הגשים אותם יפה מאד . ומתוך רצונו להיות אחר, שהתבטא בהתנשאות והסתגרות, וכוי וכוי, יצר את תרע . אם נתבונן בדברים שכתב מאיר יערי בביתניה עילית, חודשים אחדים אחרי הגיעם ארצה של ראשוני השומר הצעיר, נראה שלכאורה התיזה הזו צודקת, שהרי הוא אמר : " . . . חיכך הלגגיס לאחר חעבררה מישתה רלחגי, נאשר אצלנ . ל ? מתמניים אכל לשינ . רלז הללי 7ליי 0 nrnc'n opvbi . הבחלרים מסמלים במישתה ילחגי עולמלת עלייגים, רעל א 9 ­זאת ער כמה קרלבים הם זה לזה . על כך מתרחב לעתים החזה . מרגיש אתה, כי באמת אגל אחרים . לא אתה ל­זללתר, אלא אלתה חבליה ק 1נ . ה, שאינה מלדרכת 10

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר