|
|
עמוד:6
והיה בעל השכלה אקדמית . אלי היה, כמו רבים אחרים מבני דורו, בראש וראשונה איש תנועה ואיש קיבוץ . דרכו רבת השנים ב"השומרהצעיר" הוליכה אותו לפעילות חינוכית, לעמל כפיים, לשליחות, להוראה, למילוי תפקידים חברתיים בקיבוץ ולכל עבודה ותפקיד שנדרש בשעתו . אין עדיין אפשרות למנות את מספר היוזמות בהן פתח ואת כמות העבודות שנעשו בהדרכתו . היום כבר ברור שתדרשנה שנים של עבודה מאומצת של צוות לא קטן, על מנת להמשיך ולסיים בהצלחה את המחקרים ואת המונוגרפיות והפרסומים שהוא החל בהם ויזם אותם . כל עבודת הענקים הזאת נעשתה תודות למרצו, התמדתו, רוחב דעתו ואהבתו את הנושא האחד לו הקדיש את עצמו : תנועת "השומרהצעיר" . בכל המפעל הגדול הזה הצניע אלי את עצמו ואת אישיותו . הענווה הפשוטה והבלתי מעושה קרנה מתוכו והקרינה על סביבתו . אנשים התפעלו מידענותו . לא היה פרט עובדתי, לא היתה אישיות פעילה בחייה של התנועה ולא היה עניו בהיסטוריה הציונית ובתולדות תנועת העבודה שלא היו ידועים לו . אך מעל ומעבר לזה היה רוחב הדעת, העדר משואפנים בשיפוט אינטלקטואלי, יכולת נדירה של חדירה לעומקם של דברים ללא שמץ של פלפול והתחכמות מרעית כביכול, אלא באורח בלתיאמצעי, בפשטות ובבהירות . מנין שאב אלי את כל אלה ? אולי מהבית ספוג המסורת היהודית והאירופית, אולי מנבכי הנעורים המאושרים והסוערים בתנועה ואולי משנים רבות של שירות עקשני ואפור בקיבוץ ובתפקידים שכולם חשובים וכולם נעדריתהילה . האיש היה כמעט נחבאאלהכלים במשך שנים רבות, אבל אולי דווקא הודות לכר צבר חוכמה ודעת ולא איבר מאומה מתוםנעוריו ומי ושר הליכותיו . כל מי שנפגש אתו במשך שנים אלה הוקסם מנועם דיבורו, מהחמימות והפתיחות בגישתו האנושית . אין אני יודע מתי ואין אני מביו כיצד הפך כמעט כל מי ששיתף עמו פעולה לידידו האישי . הוא תבע מעצמו הרבה וידע לתבוע גם מאחרים, אבל היה בתביעה זאת כל כך הרבה מהשכנוע הפנימי וכל כך הרבה כנות היתה משוקעת בה שהכל קיבלו את מרותו ואת תובענותו ברוח טובה ומילאו אחר fjtyy . כר לאט, אבל בהתמדה, נבנה סביבו צוות גדול של נאמני העניין שבשמו פעל . צוות זה קיים בזכותו האם יוכל להמשיך ולהתקיים בלעדיו ? אומרים שאין אדם שאין לו תחליף . כמו בכל אמירה שנונה, יש באמירה זאת גם אמת וגם ראייה שטחית של החיים . אנחנו יודעים רק זאת : אנחנו נמשיך את מפעלו של אלי, אבל בלעדיו זה יהיה אחרת, זה יהיה שונה . על כל צער ושעל יחסר חיוכו הנבון, אנושיותו, טובלבו, תרבותו העשירה, אהבתו . לכל אלה אין תמורה ואין תחליף . דוד זית
|

|