|
|
עמוד:13
יהדות האימפריה העות'מאנית, חכמיה ויצירתם | 13 חיבורו של . תקמ"ו ) – ב, ליוורנו תקל"ד – " ( אשם הגדולים"חיים יוסף דוד אזולאי לכתבי יד למסורות ששמע וגם תייחס גם לה ההוא המעניין ביותר משום שההחיד"א בחלקם לא שרדו ואינם ידועים היום לחוקרים . אשר ,שראה אריה ליב פרומקיןהאנציקלופדי של םכתיבה מודרנית יותר מצויה בחיבור ( תרפ"ט ) , ובחיבורו של משה דוד גאון, " תולדות חכמי ירושלים"ואליעזר ריבלין, עבודותנזכרו בשתי ההחכמים שמן ( תרצ"ח ) . רבים " ישראל - חכמי הספרדים בארץ" ימוד בקהילות המרכזיותאו לאחר שנות ל,םהשנות חייבשלהי הללו עלו לארץ " שלוחי ארץ ישראל" . עבודתו המונומנטלית של אברהם יעריהעות'מאניתבאימפריה ( תשי"א ) נגעה לא אחת בתולדות חייהם של חכמי המזרח העות'מאני בערים גדולות אף היא רבת ערך . כשלוחים או כרבני קהילות שנשאו ונתנו עמם, ו – וקטנות ערכים אקראיים על חכמי האימפריה מצויים באנציקלופדיות יהודיות וישראליות ,"יודאיקה", ) 1913 – 7091" ( אוצר ישראל"מאז ראשית המאה העשרים, ובכלל זה , שהיא"אנציקלופדיה של היהודים בארצות האסלאם " וה " אנציקלופדיה העברית"ה 3 ישראלהעדכנית ביותר . בידינו גם חיבוריו של גיורא פוזיילוב על חכמי ארץ ועל חכמי 4 מצרים, 5 חכמי סוריה . מירון הראל על חלק חיבורו של ו חיבורים אנציקלופדיים שהייתה למחברם יומרה לתת תמונה כוללת ועדכנית של החכמים בקהילות איסטנבול, איזמיר האחד מוקדש לחכמי – ואנונושמעוןשני הכרכים שלםוערים אחרות, ה , לוניקישאו 6 לוניקי ויוון . שאיה והאחר לחכמי ק ור ט ו סובלים מליקוייםהללכרכים עם זאת, ה ים לכתיבה החרדית . הדפסות של יצירות תורניות מכתבי יד היו לא אחת הזדמנותי ינ יאופ 3 למרות עבודה זו, תשס"ב . – תש"סירושלים ב, – גיורא פוזיילוב, חכמיהן של ארבע ערי הקודש, א נחוץ עדיין מאמץ מחקרי עצום כדי להשלים את החוסרים ביחס לחכמי ארץ ישראל במאות . עשרה - תשע וה עשרה - שמונה, העשרה - שבע ה 4 תשנ"ח . ירושלים גיורא פוזיילוב, חכמי יהודי מצרים, 5 הספרות התורנית של חכמי ארם צובא, ירושלים תשנ"ז . : ירון הראל, ספרי אר"ץ 6 שמעון ואנונו, אנציקלופדיה לחכמי טורקיה, ירושלים תשס"ו ; הנ"ל, רבנן תקיפי ארעא : תולדות רבותינו שבשאלוניקי ויוון, ירושלים תש"ף .
|

|