|
|
עמוד:7
פתח דבר | 7 ,הישיבות במזרח אירופהדרכי הלימוד בעולםעמוקות עלרוזאניס, אשר השפיעה ר"י . צבו דורות של תלמידי חכמיםועאשר לאורה ו ; התאפיינו גם במסורות ייחודיותבאימפריה העות'מאניתחיי הקהילה היהודית בפולקלור עצמאי ומקורי . אחד המנהגים המרתקים שרווחו במרחב גיאוגרפי זה הייתה מקורה של . ואיתי קופריצחק קופר ", שנדונה במאמרם של לוי שבת הלבשה"חגיגת מאוחר יותר ההתפשט, אך היא עשרה - מאה השששל הבשאלוניקיו היה כנראה זיגה חג אופיו של המנהג עבר גלגולים שונים : בתוך האימפריה ומחוצה לה . לערים נוספותגם לספק בגדים לתלמידים ה שנועדמרשימהצדקה ת הפכה למגבית אופנה קהילתיתצוגת קהליטורגיהקראת קטעי אירוע דתי וחברתי רחב היקף, שכללמנהג זה התבסס כנזקקים . קשרמפגין היטב את הדעך בעת החדשה,מנהג זה, שהלך וציבוריות . דרשותנשיאת ו . באימפריה העות'מאניתבין חיי הכלכלה, ארגון הקהילה והפרקטיקה הדתיתשנוצר ממדי של - את אופייה הדינמי והרבמציג היטבהמאמרים הנכללים בקובץ זה אוסף עולם היצירהמדגיש לא רק את ההתפתחות הפנימית של ואהיהדות העות'מאנית . ה , אלא גם את הכוחות ההיסטוריים והתרבותיים הרחבים יותר שעיצבו קהילות המסורתי לכישורים אנליטיים יצירתיים,חדשנות משפטית, הודות לשיח הלכתי ער, לאלו . הותירה יהדות האימפריה העות'מאנית חותם נית, לפעילות סוציאלית, לשולרגישות להכרתתרום נדבך נוסף אנו תקווה כי כרך זה י . זמננועד עולם היהודי המתמשך על תרומתם החשובה של על ור א זרע באימפריה העות'מאנית, יעולמם הייחודי של היהודים והמחקר . חכמיה לעולם התורה . אנו מודים לתניה רגב, מרכזתבקובץ זהשנוטלים חלקתודתנו לכל החוקריםלבסוף, על סידור ועימודשעמל ,לאיתן ברקוביץ ; נעם קצב על העריכה הלשוניתהמערכת ; ל ; לדני הקר, שתרם לעיצובו ; ולברוך יונין, שעצותיו שיפרו את התוצר הסופי . הקובץ יבואו כולם על הברכה . שמואל גליק חנן גפני ה תשפ"ניסןירושלים,
|

|