|
|
עמוד:6
פתח דבר | 6 תובנות קריטיות על הפונולוגיה והדקדוק שלותשל מהדורה זו מספקותהלשונידקויות ה , והיא מאירה תחום יצירה נוסף בעולמה שלבעולם העות'מאני ו כפי שהועבר,המשנה . יהדות האימפריה העות'מאנית מאמרו של אביעד הכהן דן בעיצובו של החוק הציבורי באימפריה העות'מאנית, . קהילותמקומיתהיתהמשפטמההישגים המרשימים בספרותאחדשהיה ללא ספק זמיר מילאו תפקיד מכריע בגיבוש המחשבה המשפטית י היהודים בקושטא, שאלוניקי וא מיסוי, זכויות אדם ועצמאותדיני נוגע לממשל קהילתי, כל הבהיהודית, ובכלל זאת שיפוטית . קהילות אלו, שהפכו למרכזים חשובים בעקבות הגירת יהודי ספרד ופורטוגל, , בקהילהכויות הפרטבסוגיות מפתח בעולם המשפט היהודי, דוגמת זתרמו לשיח ענף האיזון שבין ההלכה לבין מערכותודרכי מנגנוני מינוי והדחת בעלי תפקידים ציבוריים, במאה ; "ארגון מחדש" ) تنظيمات ( משפט חיצוניות . עם הנהגת רפורמות תנט'ימאת עשרה עמדו מוסדות הקהילה היהודית בפני אתגרים חדשים, שהובילו לשינויים - התשע . במבנה הסמכות השיפוטית ובנורמות החברתיות הישגיה האינטלקטואליים של יהדות האימפריה העות'מאנית באו לידי ביטוי גם חיים בי זמיר : ר י בפסיקה ההלכתית, כפי שממחישים חיבוריהם של שניים מגדולי חכמי א מאמרו שלחיים פלאג'י, מחבר "רוח חיים" . ביבנבנשתי, מחבר "כנסת הגדולה", ור יותר ממאה שניםשלו, הלחכמים ים של שני היהמונומנטלםיהבמפעלשמואל גליק דן בנבנשתי "כנסת הגדולה" השפיע עלר"חומראה כיצד ספרו של , הפרידו ביניהם ספריהם של השניים הותירו חותם עמוקפלאג'י' את ספרו "רוח חיים" . ר"חכתיבתו של שלכשם שהערותיו והארותיודמיון רב יש בין אישים אלו,על השיח ההלכתי בזמנם . , יותר במזרח ובמערבעל פוסקים מאוחריםגם ו"שולחן ערוך" השפיע על בנבנשתיר"ח שיקפו את צורכי הקהילה היהודיתש,פלאג'יר"חפסיקותיו הרבות והמקיפות של כך גם הם של שני החכמים מעשירים . כתביזכו לתהודה ולתפוצה גם בדורות הבאים,באיזמיר על הדינמיקה המשפטית, החברתית והדתית של חיי היהודים באימפריהאת ידיעותינו . העות'מאנית אחד החיבורים המרשימים בזירה הלמדנית שבאימפריה העות'מאנית היה "משנה . לחיבור זה, שנכתב בצמידות ל"משנה תורה"יהודה רוזאניס בי רלמלך", פרי עטו של קונספטואליהתלמודי הניתוח ההתפתחות לרמב"ם, הייתה תרומה עצומה בכל הקשור ל מאמרו של רפאל קרויזר בוחן היבטים מתודולוגיים שונים ביצירה זו שלבעת החדשה .
|

|