|
|
עמוד:14
41׀ דן מירון מאוד לצטט מתוכם כדוגמה לשיבוש הרוחני ולהשחתת המידות שהביאה עמה כביכול החסידות . אבל ספר המעשיות הוא, יותר מכל פרסום חסידי אחר, שהביא להתעוררות המספר שבו . נגד רצונו חש בקסם ששפע ממנו . אמנם כמשכיל הכיר בסכנה שבקסם זה ורצה להיאבק בו, אבל כאמן בכוח הצית בו הספר צורך עמוק במימוש עצמי אמנותי משל עצמו . כפי שניסח זאת צבי מרק, חוקר החסידות הברסלבית ועורך המהדורה המקיפה של סיפורי ר' נחמן לסוגיהם, מחברם של אותם סיפורים הוא שעמד "על ערש לידתה של ספרות 2 ( כדאי היה לדייק : סיפורת ההשכלה, להבדיל ההשכלה" משירתה וכן מן המחזאות והפובליציסטיקה שלה ) . בכוח כישרונו הענקי שילח ר' נחמן בפרל את צירי הלידה שדחקו והוציאו מתוכו את יצירת המופת הראשונה של סיפורת הפרוזה המשכילית, "מגלה טמירין" . הדרך אל הפסגה הזאת, אף כי היתה קצרה בזמן ( כשלוש שנים בלבד ) , היתה תלולה ונפתלת למדי . בשלהי שנת 1815 הוציא פרל לאור פרסום חצי ספרותי – חצי סוחרי – "מעשי", "לוח שנה" לשנת תקע"ו, 3 ז'אנר שסופרי השכלה רבים מצאו בו מקור הכנסה . 2 כל סיפורי ר’ נחמן מברסלב, מהדורת צבי מרק, ירושלים ותל אביב 2014 , עמ' 19 – 21 . 3 ציר נאמן — לוח השנה לשנת חמשת אלפים תקע”ו — ונוסף לו לוח הלב, טרנופול .
|
אפיק
|