מבוא

עמוד:14

ענתה כי לדעתה, סופר יכול לבטא רק את האמת הפנימית שלו, 7 עמדה זו "בגיזרה זו או אחרת של מציאות כפי שהיא נתפסת לו" . קשורה קשר בל יינתק לדרך שבה עיצבה כהנא-כרמון את דמות האישה ביצירתה - נאמנה לאמת הפנימית שלה בלבד . ברשימתה להיות אישה סופרת היא מתעמתת עם תביעת הביקורת ממנה, ומנשים כותבות בכלל, לכתוב ספרות רחבת היקף . לדעתה, תביעה זו מגוחכת ובלתי סבירה . היא מדמה את עצמה ואת חברותיה, הנשים הכותבות, לאלוף סקי בדואי ; כמוהו, גם הן מנסות לפעול בשדה זר 8 ולכתוב, כנשים בסביבה ששולטות בה ציפיות ומוסכמות גבריות . בהתייחסה לאותו נושא במסתה "שירת העטלפים במעופם" היא מדמה את הכתיבה הנשית לשירת העטלפים, שירה שאוזן גברית 9 איננה מסוגלת לקלוט . בראשית שנות ה- 90 חל מפנה מסוים במחקר יצירתה של עמליה כהנא-כרמון, זאת לאחר שרבקה פלדחי, במאמרה "דרש נשי" ניגשה מחדש אל כמה מסיפורי הקובץ בכפיפה אחת וקראה 10 אותם באמצעות התיאוריה הפמיניסטית של ז'וליה קריסטבה . בקריאתה אפשרה פלדחי לראשונה לבחון את הסיפורים הקצרים של כהנא-כרמון דרך השיח הפמיניסטי, באופן שהעניק מפתח חדש להבנה ולביקורת של כלל יצירתה . זווית פרשנית זו באה לידי ביטוי בביקורות שנכתבו בסוף המאה ה- 20 ותחילת המאה ה- ,21 בעיקר על ידי חוקרות ספרות שהצביעו על היבטים פמיניסטיים 11 מאמרי הביקורת והמחקר שהתפרסמו בכתיבתה של כהנא-כרמון . ברוח התיאוריות הפמיניסטיות בעשורים האחרונים התייחסו 12 במובהק למאפיינים ולתכני כתיבתה ככתיבה נשית . הנרטיב הנשי ביצירתה של עמליה כהנא-כרמון קשור גם בהיבט הלשוני-סגנוני המיוחד לה : בפרגמנטריות הרדיקלית של כתיבתה, בנטייה האינטנסיבית לחזרתיות מעגלית השוברת את הרצף הליניארי והסיבתי של העלילה, בשימוש המהפכני באקטים לשוניים מסוגים שונים, אשר שוברים, מפרקים, קורעים ופוערים חגית דבורה אדלר 14

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר