|
|
עמוד:8
את המאבק הזה לאף אחת מהמלחמות המתפתחות פה היום . האם עובדת היותה חזקה היקנתה לאימפריה את הזכות לתפוס אותנו, לשבור ולהשמיד אותנו ? אין פלא, על כן, שהעם נלחם . במקרים כאלה אין מקום לשיפוט ההתנהגות . לפעמים ישנם אילוצים שגורמים לעם לצאת למלחמה על אידיאה מרכזית שלו, למרות אותם אנשים בתוכו שאומרים לא כדאי, נכופף את הגב, נסבול ואולי נעבור את זה . כולנו התחנכנו על כר שיוסף פלאביוס בגד והביא אסון על עםישראל, כשם שלמדנו שהורדוס היה מלך רשע ואויבהעם . רק כשהתחלתי ללמוד את הדברים בעצמי גיליתי עד כמה הם מורכבים . לפני שנים, בביקורי הראשון ברומא, רציתי לעקוב אחרי העם שכך לחם בנו . התהלכתי בעיר רומא ותיארתי לעצמי, שלפני אלפיים שנה התהלר בה צעיר יהודי מירושלים, יוסף בן מתתיהו שמו, שבא מעיר קטנה במזרח אל רומא הגדולה . איר השפיעה עליו העוצמה, הגודל, היכולת, הפאר של רומא ? אני מבין שלדברים כאלה יש השפעה גדולה על אנשים . יוסף פלאביוס היה שייר לקבוצה של יהודים, שהתנגדו למלחמה ברומאים . מדוע הפכוהו לבוגר ? יוחנן בן זכאי, הוגה הדעות הגדול של עם ישראל באותה התקופה, היה נגד המרד . הוא עזב את ירושלים בתקופת צרתה הגדולה ביותר . האם גם הוא בוגד ? חמוחלילה . זו תפישתעולם שאפשר להסכים או לא להסכים לה . כאשר אני קורא בספרו של יוסף פלאביוס את תולדות ההיסטוריה היהודית של אותה תקופה, אני יודע שיש בו מגמתיות, פהושם, וזאת מסיבות שונות הצטדקות, שנאה, ואפילו חנופה לרומאים . אך זה הספר היחידי שנותן לנו אינפורמציה עצומה על אותה תקופה ויש להבדיל בין השקפתהעולם שלו, השזורה בספר, לבין האינפורמציה שהוא מוסר צריך לדעת לקרוא אותו וחשוב שהוא ישנו . אפילו הגאון מוילנה, שאין לחשוד בו שרצה במיוחד שהספרות החיצונית תופיע בבתיישראל, אמר לתלמידיו רבותי, צריר לתרגם את יוסף פלאביוס לעברית, מפני ששם נוכל למצוא אינפורמציה עצומה, שאיננה בערכים של הספרות ששמרנו עליה והיא חסרה לנו . רק שנים רבות אחרי מותו תרגמו את הספר לעברית . היסטוריה שנכתבת על ידי אדם אחד דורשת בדיקה אצל היסטוריונים נוספים . אך במקרה הזה, יוסף פלאביוס היה היחיד שכתב, ולכן האינפורמציה שלו חשובה, ממדרגה ראשונה . בלעדיה לא היינו יודעים מאומה . בתחילת ספרו "מלחמות היהודים", אומר פלאביוס שזו היתה אחת המלחמות הגדולות של עםישראל, ושל האימפריה הרומית בעם אחר . לציון הנצחון במלחמה הזאת טבעו מטבעות מיוחדים ברומא, דבר שלא עשו לאחר שניצחו עמים גדולים
|

|