|
|
עמוד:14
אם כן, הנקודה שברצוני לחדד היא אין מסר חינוכי בתופעת הקנאות . שאלה : מדובר כאן על מצדה כמיתוס של גבורה ולא כמיתוס של הקנאים . נרי : ערב המרד החשמונאי היו קבוצות של קנאים עדמוות חסידים ויראי ה', שירדו למדבר ולא נלחמו בשבת . כשצרו הסלבקים הם ישבו במערות ואמרו יכתוב בתורה לא להילחם בשבת ואנחנו לא נלחמים', כר עד שעמדו עליהם הסלבקים והרגו אותם . החשיבות ההיסטורית של מתתיהו החשמונאי איננה בכר שהרג את המתייוון ולא בכר שהוא אביו של יהודה המכבי . חשיבותו היא בכר שהתיר להילחם בשבת . מי, אם כן, גיבור יותר ? זה שחיכה במערה ואמר שכתוב בתורה שאסור להילחם בשבת ובאו והרגו אותו או זה שיצא נגד כל חכמי ההלכה של אותה תקופה והוציא פסק הלכה חדש, בניגוד לכתוב בתורה, האומר 'אנחנו נילחם בשבת' ? ? ? המחלוקת היא בין הגישה האומרת יש ערכים נעלים שבשבילם שווה לתת את החיים, מכי וו שקיומו של האדם כפרט מתאפס למולם, ובין הגישה האומרת שקיום האדם קודם לקיום הערכים . שתי הגישות קיימות במציאות ואינני מתכוון לפתור את המחלוקת ביניהן . אני יכול להציג בפניכם את ניתוח המצב אר אינני מתכוון לשפוט אין לי הזכות המוסרית להיות שופט, כל עוד לא עמדתי במצבם . שאלון : מה מבדיל בינר כמחנר לבין איזה היסטוריון באוניברסיטה ? נרי : כחחנר, כשאני מביא את הלבטים שלי בפני הנוער, אינני מציג עמדה אחת מוחלטת, חדמשמעית ואומר : זאת האמת, כזה ראה וקדש . שאלה : אבל יש לר אמת ? נרי : האמת שלי ככלי חינוכי אינה יכולה לבוא על חשבון החניר . אני מכבד את החניר כאדם, ומתייחס אליו בסיטואציה של שוויון לעת עתה אני המחנר והוא החניר, אר בסיטואציה הבאה אני אהיה החניר והוא יהיה המחנר . שאלה : בחור צעיר פונה אליר, המבוגר; הוא נמצא במצוקה; האם לא תיתן לו תשובה ? נרי : את התשובה לשאלה של יהושע אני רוצה שכל אחד ואחד מכם יתן באופן נפרד . אני מוכן להגיד את האני מאמין החינוכי שלי ובזה אתן לו את תשובתי, שתהיה מבוססת במקסימום על כיבוד עצמאותו וחרותו לבחור את הדרר שלו . זו הדרר שלי . יכולתי לומר שאני בעד חינור פתוח לגמרי, ללא מחוייבות, ולהציע לכם להציג לחניכים את כל הספקטרום ולתת להם לבחור . אר בפירוש אינני אומר זאת אני אומר שיש לנו מחוייבות לאמת כפי שאנחנו, בדור נתון, רואים אותה . ואין לנו מחוייבות למיתוס כפי שהתפתח ברורות אחרים . 14
|

|