נרי אריאלי (עין-גדי): בזכות הדרכה אובייקטיבית ובגנות הקנאים

עמוד:14

אם כן, הנקודה שברצוני לחדד היא ­ אין מסר חינוכי בתופעת הקנאות . שאלה : מדובר כאן על מצדה כמיתוס של גבורה ולא כמיתוס של הקנאים . נרי : ערב המרד החשמונאי היו קבוצות של קנאים עד­מוות ­ חסידים ויראי ה', שירדו למדבר ולא נלחמו בשבת . כשצרו הסלבקים הם ישבו במערות ואמרו ­ יכתוב בתורה לא להילחם בשבת ואנחנו לא נלחמים', כר עד שעמדו עליהם הסלבקים והרגו אותם . החשיבות ההיסטורית של מתתיהו החשמונאי איננה בכר שהרג את המתייוון ולא בכר שהוא אביו של יהודה המכבי . חשיבותו היא בכר שהתיר להילחם בשבת . מי, אם כן, גיבור יותר ? זה שחיכה במערה ואמר שכתוב בתורה שאסור להילחם בשבת ובאו והרגו אותו או זה שיצא נגד כל חכמי ההלכה של אותה תקופה והוציא פסק הלכה חדש, בניגוד לכתוב בתורה, האומר ­ 'אנחנו נילחם בשבת' ? ? ? המחלוקת היא בין הגישה האומרת ­ יש ערכים נעלים שבשבילם שווה לתת את החיים, מכי וו שקיומו של האדם כפרט מתאפס למולם, ובין הגישה האומרת שקיום האדם קודם לקיום הערכים . שתי הגישות קיימות במציאות ואינני מתכוון לפתור את המחלוקת ביניהן . אני יכול להציג בפניכם את ניתוח המצב אר אינני מתכוון לשפוט ­ אין לי הזכות המוסרית להיות שופט, כל עוד לא עמדתי במצבם . שאלון : מה מבדיל בינר כמחנר לבין איזה היסטוריון באוניברסיטה ? נרי : כחחנר, כשאני מביא את הלבטים שלי בפני הנוער, אינני מציג עמדה אחת מוחלטת, חד­משמעית ואומר : זאת האמת, כזה ראה וקדש . שאלה : אבל יש לר אמת ? נרי : האמת שלי ככלי חינוכי אינה יכולה לבוא על חשבון החניר . אני מכבד את החניר כאדם, ומתייחס אליו בסיטואציה של שוויון ­ לעת עתה אני המחנר והוא החניר, אר בסיטואציה הבאה אני אהיה החניר והוא יהיה המחנר . שאלה : בחור צעיר פונה אליר, המבוגר; הוא נמצא במצוקה; האם לא תיתן לו תשובה ? נרי : את התשובה לשאלה של יהושע אני רוצה שכל אחד ואחד מכם יתן באופן נפרד . אני מוכן להגיד את האני מאמין החינוכי שלי ובזה אתן לו את תשובתי, שתהיה מבוססת במקסימום על כיבוד עצמאותו וחרותו לבחור את הדרר שלו . זו הדרר שלי . יכולתי לומר שאני בעד חינור פתוח לגמרי, ללא מחוייבות, ולהציע לכם להציג לחניכים את כל הספקטרום ולתת להם לבחור . אר בפירוש אינני אומר זאת אני אומר שיש לנו מחוייבות לאמת כפי שאנחנו, בדור נתון, רואים אותה . ואין לנו מחוייבות למיתוס כפי שהתפתח ברורות אחרים . 14

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר