2. חנה ריבלין: עד היכן המחאה מרחיקה לכת לאחור?

עמוד:8

השמתם לב כיצר ההגדרה הגיאוגרפית הופכת למטאפורה של מצב או סמל ? נבדוק איפוא אם אכן קו פרשת­המים בשירה מתרחש עכשיו, לגבי מלחמת לבנון, או אולי יש כאן החשת תהליך של התפצלות שהחלה קודם לכן ? לראשונה נלחמים אנו במלחמה יזומה על ידינו, לא על אדמתנו, ואף לא במדבר סיני, הריק מאדם במבצע קדש . אנו נלחמים באיזורים צפופי אוכלוסיה, במפגש נורא עם ילדים נשים וזקנים, בערים ובמחנות פליטים, בשדות ובמטעים ­ לא לנו . לראשונה יצאנו למלחמה ללא תחושת ההכרח המלכדת את העם מקצה אל קצה, וללא הסכמה לאומית רחבה באשר למניעיה ולאישיות מוביליה . מלחמת השחרור, נדחפת על ידי ארועי מלחמת העולם ואימת­השואה והמאבק בבריטים,הולידה שירה של עצב, פטטיות, קינה ושגב בנושאיה ותחומה ושקולה ברובה בדרכי ביטוייה . היתה זו מלחמה על עצם הקיום ועל הגדול בחלומות . משורריה ­ היו גם לוחמיה וגם נופליה . והקינה ­ קינת רעים על רעיהם . קולם של ההורים השכולים כמעט ולא בא בם לידי ביטוי . חלק גדול מהם נספה בשואה, ובנים לא האשימו הוריהם בעקירתם ובהקרבתם . במלחמת ששת הימים קרמה אימת השמדת מדינת ישראל . הייתי אז תלמידה כאן, באפעל, כאשר באו מאגן" כל שהוא בצה"ל לספור ולתכנן כמה מיטות חולים אפשר לאכלס כאן ובכפר המכביד . , כסניפי תל­השומר . ובמקביל ­ חרשו חריש עמוק במקומות מסויימים, לתחח את האדמה, להכין אותה לחפירה . התגובה הספרותית המיידית לאחר התוצאות היתה בהתאם ­ מפגש מחודש עם שטחי ארץ, מהם היינו מנותקים עשרים שנה . תחושה זו כללה מגוון רחב של משוררים ודי אם אזכיר את השיר "עמק דותן" לדליה רביקוביץ . מוטיב זה דהה במשך השנים, התפצל, הפך לסלע מחלוקת נוראה ­ והדברים ידועים . המוטיב השני שחדר לראשונה במלחמה זו, בשירים רבים, היה מוטיב העקידה . ביסוד אולי היה לכר גורם ביוגרפי ­ לאומי­כללי . שכן עשרים שנר . ויותר לאחר תש"ח מצטרפים לצה"ל בניו של אותו דור ובניהם של דור המעפילים י וצאי השואה, במספרים משמעותיים . זוהי כבר ארץ דו­רבדית . וכשם שהדיון המדרשי המתמודד עם מוטיב העקידה מעמיד פעם במרכז את אחריותו של אברהם ופעם את בגרותו ונכונות של יצחק ­ כן גם בשירה ובסיפורת של אותה תקופה . האבות והאמהות המאשימים את עצמם והבנים המאשימים את אבותיהם ­ כמחאה, שתמציתה היא מלכת­ האמבטיה ושירו המאשים של הבן בה . מבחינה ביוגרפית מתרחש כאן חילוף תפקידים מתמיד,שכן האב של תשכ"ז הוא הבן של תש"ח והבן של תשכ"ז הוא כבר אב תשמ"ד, כך שאם נרצה להוציא את המחאה מפשוטה ומפשטנותה ­ הרי נבין שמתגבשת כאן סיטואציה בסיסית, יצחקית, כביכול, של מרד באברהם כאב המון גויים, מרד בעברי הראשון שלו ולזרעו ניתנה

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר