|
|
עמוד:8
השמתם לב כיצר ההגדרה הגיאוגרפית הופכת למטאפורה של מצב או סמל ? נבדוק איפוא אם אכן קו פרשתהמים בשירה מתרחש עכשיו, לגבי מלחמת לבנון, או אולי יש כאן החשת תהליך של התפצלות שהחלה קודם לכן ? לראשונה נלחמים אנו במלחמה יזומה על ידינו, לא על אדמתנו, ואף לא במדבר סיני, הריק מאדם במבצע קדש . אנו נלחמים באיזורים צפופי אוכלוסיה, במפגש נורא עם ילדים נשים וזקנים, בערים ובמחנות פליטים, בשדות ובמטעים לא לנו . לראשונה יצאנו למלחמה ללא תחושת ההכרח המלכדת את העם מקצה אל קצה, וללא הסכמה לאומית רחבה באשר למניעיה ולאישיות מוביליה . מלחמת השחרור, נדחפת על ידי ארועי מלחמת העולם ואימתהשואה והמאבק בבריטים,הולידה שירה של עצב, פטטיות, קינה ושגב בנושאיה ותחומה ושקולה ברובה בדרכי ביטוייה . היתה זו מלחמה על עצם הקיום ועל הגדול בחלומות . משורריה היו גם לוחמיה וגם נופליה . והקינה קינת רעים על רעיהם . קולם של ההורים השכולים כמעט ולא בא בם לידי ביטוי . חלק גדול מהם נספה בשואה, ובנים לא האשימו הוריהם בעקירתם ובהקרבתם . במלחמת ששת הימים קרמה אימת השמדת מדינת ישראל . הייתי אז תלמידה כאן, באפעל, כאשר באו מאגן" כל שהוא בצה"ל לספור ולתכנן כמה מיטות חולים אפשר לאכלס כאן ובכפר המכביד . , כסניפי תלהשומר . ובמקביל חרשו חריש עמוק במקומות מסויימים, לתחח את האדמה, להכין אותה לחפירה . התגובה הספרותית המיידית לאחר התוצאות היתה בהתאם מפגש מחודש עם שטחי ארץ, מהם היינו מנותקים עשרים שנה . תחושה זו כללה מגוון רחב של משוררים ודי אם אזכיר את השיר "עמק דותן" לדליה רביקוביץ . מוטיב זה דהה במשך השנים, התפצל, הפך לסלע מחלוקת נוראה והדברים ידועים . המוטיב השני שחדר לראשונה במלחמה זו, בשירים רבים, היה מוטיב העקידה . ביסוד אולי היה לכר גורם ביוגרפי לאומיכללי . שכן עשרים שנר . ויותר לאחר תש"ח מצטרפים לצה"ל בניו של אותו דור ובניהם של דור המעפילים י וצאי השואה, במספרים משמעותיים . זוהי כבר ארץ דורבדית . וכשם שהדיון המדרשי המתמודד עם מוטיב העקידה מעמיד פעם במרכז את אחריותו של אברהם ופעם את בגרותו ונכונות של יצחק כן גם בשירה ובסיפורת של אותה תקופה . האבות והאמהות המאשימים את עצמם והבנים המאשימים את אבותיהם כמחאה, שתמציתה היא מלכת האמבטיה ושירו המאשים של הבן בה . מבחינה ביוגרפית מתרחש כאן חילוף תפקידים מתמיד,שכן האב של תשכ"ז הוא הבן של תש"ח והבן של תשכ"ז הוא כבר אב תשמ"ד, כך שאם נרצה להוציא את המחאה מפשוטה ומפשטנותה הרי נבין שמתגבשת כאן סיטואציה בסיסית, יצחקית, כביכול, של מרד באברהם כאב המון גויים, מרד בעברי הראשון שלו ולזרעו ניתנה
|

|