מוקי צור, עין-גב: ללוות את המעשה בחשבון-נפש-ולב

עמוד:7

שכבשה לבבות וגרמה אפילו לדמעות, סוכם להטיל על אותו מרצה, שבא מבחוץ, לערוך את מה שצריך היה להיות הקובץ של העדה . התפישה הבסיסית מאחורי אותו קובץ היתה, שהווידוי של החברים בעדה יחולל משהו, לא רק אצלם אלא גם בקרב הנוער בעולם, בבניית עולם חרש . לעורך הקובץ, נתן ביסטריצקי, היה אוהל, אליו באו החברים לספר את ספורם, את הווידוי ואת כל אשר היה להם לאמר . נתן ביסטריצקי היה רושם את הדברים ואחר­כך היתה מתכנסת כל החבורה ­ כתשעים וחמישה איש ­ והיו קוראים את הווידוי ביחד . חברים אחרים יכלו להתייחס לווידוי בשיחה או ללכת לאוהל . כלומר, יכלו לכתוב מחדש את שהיה על לבם . מובן, שכשיצא הקובץ הזה, הוא נראה קובץ מביך . הנחמה הגדולה ח יתה, שביאליק, אמר להם : אל תדאגו, בעוד ארבעים שנה יקראו את הקובץ הזה ויבינו אותו . מכיוון שאני עסוק עתה בעריכתו מחדש של הקובץ הזה, אני יכול ומוכרח להגיד שביאליק צדק . ויש לכך קשר ישיר למאמץ של עמיה, בתקופה אחרת, עם מחזור חיים שלם ועם טעויות נוראות בחיים ­ לנסות לבוא אל האנשים בפניה שידברו, כי יש לדיבור משמעות, ויש לחשבון­הנפש מה לחולל . זכורה לי היטב התקופה בה עסקנו ב"שיח­לוחמים", שמבחינות רבות היה קובץ דומה, אלא שהוא נעשה בצורת שיחות . אגב, לאחר שקראתי את הקובץ הזה פעמים רבות, התברר ) והרבה מחברי מסכימים לכך ( שצורת השיחה לא תמיד הביאה לשיחה אמיתית . כי למעשה היה זה אוסף של מונולוגים שהתקבצו בחדר אחד . כל אחד דיבר את אשר היה לו בבטן . הייתי אומר אפילו, כי מבחינה מסויימת, אם הספר הזר, אמור להיות עדות לאמנות­ההקשבה ­ אני לא הייתי ממליץ עליו . אך כן אמליץ עליו כאמנות של ביטוי . ניסיתי לומר כאן, שקיבוץ­מקום ירש לא מעט מתרבות תנועת­הנוער, מתרבות הווידוי ותרבות המכתב ) מה שאפשר לקרוא בקובץ "חרות" ובקבצים אחרים ( , ואפשר לקיבוץ להיות מודע ליכולת ולחובה שלו לבטא את חייו . ישנן בתנועה הקיבוצית שתי גישות : זו המחייבת ביטוי ורואה בו תשובה ודרך להעלאה של הרבה מאד דברים למודעות, ולעומתה ישנו הצליל העובר במקביל לתרבות השיחה ותרבות הווידוי וזכרון החיים ו"ספר החיים" ו"ספר הקבוצה" ו"קהילייתנו" . הצליל הזה מבטא תרבות הפוכה, שגם היא קיימת בקיבוץ ושוכנת באותו המקום ­ זוהי התרבות השותקת, שאומרת כי ההגשמה מוכרחה את ההתאפקות . ההגשמה זקוקה לשתיקה . הדיבור יכול לשתק . הדיבור יכול לשחרר אנרגיה שהיתר . יכולה לבוא לידי ביטוי במעשה . נדמה לי, שכאשר פורסם הספר "קהילייתנו", נכתב באחד מקבצי גדוד­העבודה כי קובץ כזה לא היה יכול להופיע אצלנו . אם אנחנו היינו כותבים ספר, זר . היה ספר על העבודה .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר