|
|
עמוד:10
מתי הפכנו ליהודים | 10 אירועים מהפכניים ששינו את ההיסטוריה האנושית, ובחינתם מחדש לאור מחקרים עדכניים . הקהילה היהודאית מחוץ לארץ ישראל לא נוצרה בעקבות חורבן ירושלים בידי טיטוס בשנת 70 לספירה, אלא זמן רב קודם לכן, עם הקמת אלכסנדריה בשנת 331 לפנה"ס . כך נוצרה קהילה יהודאית גדולה שהפכה למוקד משיכה בזכות תרבותה ההֶלֶנית . למרכיב היהודאי הארץ ישראלי הסתפחו במשך הזמן מספר רב של הֶלֶנים פּוליתֵאיסטים שהעריצו את מנהגיהם ובעיקר את יצירתם הספרותית, שנחשבה כעתיקה וכיוקרתית ביותר בעולם . כדי לשחזר את תהליך התהוות היהודים בעולם יש לנתח את שפע המקורות העומדים לרשותנו ולעקוב אחר תהליך התפשטות אוכלוסייה זו בחלקו המזרחי-דרומי של אגן הים התיכון, מוקד חשוב בהיווצרות ההֶלֶניזם הרב תרבותי . התקופה מאופיינת בשפע רב של מידע היסטורי ממקורות יהודאיים, יווניים, רומיים וערביים, שבאמצעותם אפשר לעקוב אחר היווצרותה של פזורה יהודית . * * * אחרי הלם שריפת המקדש והפגיעה הקשה בנפש בעקבות המרד הגדול, מרד התפוצות ומרד בן כּוֹסבָּה ( 135 לספירה ) , היהודאים חוו משבר תאולוגי מטלטל, דומה למשבר שפגע בממלכת יהודה אחרי כיבוש ירושלים בידי הבבלים בשנת 586 לפנה"ס . ממרד בן כּוֹסבָּה מתחילה תקופה שנמשכת עד לימי סעדיה גאון ושרירא גאון במאה ה- 10 לספירה, או אף עד למסע הצלב הראשון ( 1096 - 1099 ) . זו התקופה בה החלו להתגבש היהודים בעולם . בין שני מועדים אלה יבש שפע המקורות ההיסטוריים שאפיין את התקופה ההֶלֶנית, וכמו נפער חור של כ- 1,000 שנה בקורות היהודים . היעדר המקורות מותיר אותנו חסרי מידע היסטורי ממשי על חיי חלק גדול מן היהודים בעולם . נותרו לרשותנו רק אזכורים בודדים, בכתביהם של אבות הכנסייה ובספרות הערבית-מוסלמית שכבשה את מזרח האימפריה הביזנטית ואת צפון אפריקה . אזכורים אלה על היחס לקהילות יהודיות חשובים כשלעצמם, אבל אין ביכולתם לספק תמונה היסטורית ברורה, בעיקר
|

|