|
|
עמוד:86
86 | אופקים חָלָב וּדְבַשׁ צְבִי הִיא לְכָל הָאֲרָצוֹת״ ( פרק כ ה - ו ) . לבחירת האל בישראל יש אפוא משמעות אחת קונקרטית : היא מתגלמת בזכות ההחזקה והשליטה בארץ כנען . לעומת זאת, בספרות חז״ל מתפתח נרטיב שונה לגבי תורף הרעיון של בחירת ישראל . נרטיב זה מתבטא באופן תמציתי בברכת התורה, שאותה תיקנו חז״ל לומר יום-יום כחלק מבר כות השחר : ״בָּרוּךְאַתָּה ה׳ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְהָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ- מִכָּל הָעַמִּים וְנָתַן לָנוּ אֶת תּוֹרָתוֹ . בָּרוּךְאַתָּה ה׳ נוֹתֵן הַתּוֹרָה״ . על פי ברכה קצרה זו, לבחירת ישראל יש משמעות אחרת, חדשה : האל מבטא את בחירתו בעם ישראל בכך שלהם לבדם הוא נותן לא את הארץ, אלא את התורה . דגם חדש זה של בחירה משתקף גם בסיפור הבא : כשנגלה הקדוש ברוך הוא ליתן תורה לישראל, לא על ישראל בלבד הוא נגלה אלא על כל האומות . תחילה הלך אצל בני עשו . אמר להם : מקבלין אתם את התורה ? אמרו לו : מה כתוב בה ? אמר להם ״לא תרצח״ . אמרו לו, ריבונו של עולם . כל עצמם של אותם האנשים ואביהם רוצח הוא, שנאמר : ״והידיים ידי עשו״ ( בראשית כז כב ) , ועל כך הבטיחו אביו שנאמר : ״ועל חרבך תחיה״ ( בראשית כז מ ) . הלך לו אצל בני עמון ומואב . אמר להם : מקבלין אתם את התורה ? אמרו לו : מה כתוב בה ? אמר להם ״לא תנאף״ . אמרו לו, ריבונו של עולם . כל עצמה של ערווה להם היא, שנאמר ״ותהרין שתי בנות לוט מאביהן״ ( בראשית יט לו ) . הלך אצל בני ישמעאל . אמר להם : מקבלין אתם את התורה ? אמרו לו : מה כתוב בה ? אמר להם ״לא תגנוב״ . אמרו לפניו : ריבונו של עולם, כל עצמן ליסטיס [ = שודד ] היה שנאמר ״והוא יהיה פרא אדם״ ( בראשית טז יב ) . ספרי דברים, פסקה שמג אגדה מפורסמת זו, מעוצבת כסיפור אטיולוגי שנועד לה סביר כיצד קרה שדווקא ישראל קיבלו את התורה, ולא אף- אומה אחרת . הנחת הרקע של סיפור זה היא אוניברסליסטית לכאורה : התורה, מתנתו היקרה של האל, מוצעת לכל אומות העולם, ונראה, אם כן, שהייתה יכולה – באופן פוטנציאלי לפחות – להינתן לכל אחת מהן . אולם כל עצמו של מדרש זה לא בא אלא כדי לעקור מאותה תפיסה אוניברסליסטית, ולטעון שלמעשה היא לא תיתכן . המדרש מונה כְּרוֹכֵל את האומות שלהן הוצעה התורה, ומס ביר מדוע אף אחת מהן לא זכתה בה : כולן בזו אחר זו סירבו- להצעה, ורק ישראל הסכימו לקבלה . בקריאה מעמיקה מתב רר שהגויים שלהם הוצעה התורה לא בחרו מרצונם החופשי- שלא לקבל אותה ; הם היו מנועים מכך על פי טבעם, ולא היה ביכולתם לבחור אחרת . בכל אומה ואומה נמצאו תכונת טבע, הוויה מולדת, מורשת אב, שהפכו אותה לבלתי כשירה לציוויים המוסריים שהתורה מכתיבה . כך בני עשיו לא יכולים לעמוד בדרישה ״לא תרצח״, מכיוון שברכתו של יעקב לעשיו גזרה עליו ועל צאצאיו טבע רצחני לעולם : ״על חרבך תחיה״ . בני עמון ומואב לא יוכלו לקיים את מצוות ״לא תנאף״, משום ש״כל עצמה של ערווה להם היא״, שהרי נולדו מגילוי העריות כל לאומיות המבוססת על אַדְנוּת בטריטוריה מתנגשת לכאורה מעצם טיבה עם עקרונות של צדק, שהרי בעולם הגלובלי שלנו המרחב מלא אנשים מקבוצות שונות ומעמים שונים . אם הלאומיות היהודית ה"אמיתית" אכן אינה טריטוריאלית, הרי בכך מתעלה היהדות למעלת מסורת פוליטית נאורה במיוחד
|

|